Fysik

Fysik B eksamen - jeres erfaringer og råd

26. maj 2014 af Hijsa - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen,

Jeg skal snart op i fysik B eksamen, hvor den første 1½ time er eksperimentdelen, og senere får man 24 minutters forberedelse hvor man trækker et spørgsmål og forbereder det, og eksamineres derefter på 24 minutter - altså teoridelen.

Hvad er jeres erfaringer omkring denne eksamen? Var den hård? 

Hvordan forberedte i jer? Hvor mange dage havde I til at forberede og hvordan strukturerede i jeres eksamenslæsning?

Det er sådan at jeg har 7 emner, som jeg skal nå at forberede på 6 dage. Er det realistisk eller får jeg meget travlt? For hvor langt tid tager hvert emne ca. at forberede? Og hvordan er den bedste måder at forberede på - bedst på computer eller skrive i hånden (nogen siger nemlig at man bedst får tingene ind hvis man skriver dem i hånden)?

Så omkring selve eksamen:

- Hvordan var eksperiment delen? Trækker det ned i karakter hvis denne del går skidt og man ikke kan svare på lærer og censors spørgsmål? Spørger de ind til teorien omkring forsøget?

- Til teoridelen, hvordan var det?

Er nemlig temmelig nervøs over denne eksamen, specielt fordi jeg ikke har prøvet denne her eksperimentielle del og bare tanken om at skulle op i to emner skræmmer mig.. :/ 


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. maj 2014 af hesch (Slettet)

Ad indlæringsmetode:  Nogen lærer bdst ved at læse, nogen lærer bedst ved at skrive, nogen lærer bedst ved hurtig gennemgang, der måske gentages, andre ved langsom gennemgang. Men du må da selv have fornemmet, hvilken type "didakt" du er.

Hav fokus på, at du forstår stoffet, og at du har overblik. At du husker en formel: Ekin = m * v2   i stedet for Ekin = ½*m*v2, bør ikke have betydning: Det kan man jo bare slå op. Altså glem alt dette formelterperi.  Lirer du denne udenadslære af, kommer teorispørgsmålet:  Kan du udlede denne formel ?

Selvfølgeligt spørges du ind til teorien i forsøget.  Derfor: forstå det.


Skriv et svar til: Fysik B eksamen - jeres erfaringer og råd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.