Matematik

Hvad betyder 'eftervise' helt præcist?

27. maj 2014 af Rallerbabz (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg sidder lige og læser op på mundtligt matematik og skal i den forbindelse

'Eftervise sammenhængen mellem arealberegninger og det bestemte integral'

Dog er jeg i tvivl om, hvad der menes med at eftervise. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg helt præcist skal eftervise og hvordan man efterviser? Jeg har ikke rigtig stødt på ordet før.

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2014 af peter lind

Du skal bevise de relevante sætninger

Svar #2
27. maj 2014 af Rallerbabz (Slettet)

Du skal bevise de relevante sætninger

Hvis det bare var at bevise, hvorfor så ikke formulere det sådan? 

Skal jeg så bevise A'(x)=F(x) og A(b) = F(b)-F(a) eller ligger der mere/andet bag ordet 'eftervise'?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det er ret almindeligt at man har flere ord, der betyder det samme. Forfatteren af opgaven har ikke tænkt over at det kunne give et forståelsesproblem for dig. Du burde have spurgt din lærer.

Du skal først og fremmest gennemgå det der står i din bog. Normalt vil det være at A'(x) = f(x) altså ikke stamfunktionen til f(x), som du skriver. Jeg vil heller ikke formulere den anden del som du gør; men det vil komme an på hvad der står i din bog. Du skal formodentlig også ind på fortegnsproblematikken

Svar #4
27. maj 2014 af Rallerbabz (Slettet)

Det er ret almindeligt at man har flere ord, der betyder det samme. Forfatteren af opgaven har ikke tænkt over at det kunne give et forståelsesproblem for dig. Du burde have spurgt din lærer.

Du skal først og fremmest gennemgå det der står i din bog. Normalt vil det være at A'(x) = f(x) altså ikke stamfunktionen til f(x), som du skriver. Jeg vil heller ikke formulere den anden del som du gør; men det vil komme an på hvad der står i din bog. Du skal formodentlig også ind på fortegnsproblematikken

Ah, min fejl. Der skulle også have stået f(x) i stedet for F(X).

Det som fik mig til at undre mig, var dog at min lærer, som har lavet spørgsmålene, har valgt at bruge ordet bevise i alle andre spørgsmål, undtagen det 

Hvad mener du desuden med fortegnsproblematikken?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hvis du ikke har haft om det skal du blot ignorere det

Det er arealet mellem kurven og x aksen, der findes. Arealet er altid positiv.

Hvis kurven ligger under x-aksen får du et negativt resultat

Hvis du integrere fra en større værdi til en mindre værdi altså a>b får du en negativt tal

Hvis begge dele holder får du igen et positivt tal

Skriv et svar til: Hvad betyder 'eftervise' helt præcist?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.