Fysik

Energi

29. maj 2014 af eljanlar (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle

Vil høre om der var en derude der kunne hjælpe mig. Jeg har et emne der hedder Energi. Der skal jeg forklare hvad der der sker ved sammenstød-biler. Jeg regner med at det handler om Ekin og Epot, men er i tvivl. Håber i kan hjælpe da jeg skal til eksame d. 3

Mange tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2014 af hesch (Slettet)

#0: Ved et bilsammenstød omsættes kinetisk energi til "deformationsenergi" ( tror jeg man kan kalde det ). Det er den energi, der skal anvendes til at deformere bilerne ( krølle forskærme, lave buler, osv. ).

Denne deformationsenergi omsættes til varme i de sammenkrøllede dele. Altså, hvis du lægger hånden på en krøllet forskærm umiddelbart efter et biluheld, så er forskærmen varm.

Svar #2
30. maj 2014 af eljanlar (Slettet)

Hej

Tak for svar, men jeg har svært ved at finde noget om Deformationsenergi. Kan jeg få lidt mere hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj 2014 af hesch (Slettet)

Har du et stykke ståltråd, kan du deformere det ved at bøje det, og du kan deformere det igen, ved at rette det ud.

Du skal bruge energi til dette, i form af at yde et moment på tråden og bøje den.

Den tilførte energi = moment * vinkel.

Denne energi omsættes til varme i ståltråden. Hvis du skiftevis bøjer og udretter ståltråden hurtigt efter hinanden, bliver den varm. Du kan prøve og mærke efter.

Jeg ved ikke om "deformationsenergi" er det rigtige navn, men noget måtte jeg jo kalde det. Det kan måske også kaldes "indre friktionsenergi" ?

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. maj 2014 af hesch (Slettet)

#3 PS: Det skal siges, at varmen kun opstår, når der er tale om en "varig" deformation. En fjeder bliver fx ikke varm af at blive deformeret, da den retter sig ud igen når kraftpåvirkningen ophører. Deformationsenergien vil her blive omdannet til potentiel mekanisk energi. Fjederen er kun midlertidigt deformeret.

Men biler retter sig jo ikke ud igen, når ulykken er overstået ( desværre ).

Svar #5
30. maj 2014 af eljanlar (Slettet)

Mange Tak for hjælpen,

Skriv et svar til: Energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.