Fysik
Ohms lov - konstanter og sammenhæng?
Idet jeg er ved at forberede dispositioner til ellære, er jeg kommet i tvivl.
Mine kopiark fortæller mig, efter at have forklaret om modstandstråde af konstantan, kanthal eller nickelin, at R er en konstant og at I og U's sammenhæng er lineær.
Men i mine noter har jeg, ud af sammenhæng, skrevet "(..) Spændingen i en stikkontakt ændrer sig ikke, en større modstand betyder at der løber en mindre strøm. Vi kan ændre på strømstyrken og modstanden".
Heri påstår jeg altså at U er konstant, og I samt R de variable værdier? Er der nogen, der kan rede trådene ud for mig? Jeg er kommet til tvivl, da kopiarkene omtalte de førnævnte modstandstråde - gælder udsagnet om at R er en konstant værdi kun i tilfælde, hvor disse bliver brugt?
Svar #1
29. maj 2014 af ntrbd (Slettet)
Aha, under normale omstændigheder er U'et i Ohms lov konstant, mens R'et, p.g.a. legeringens manglende metalegenskaber - altså den ekstra opvarmning, dermed større modstand - ikke kan ændres, hvis der bliver brugt disse særlige modstandstråde?
Svar #2
29. maj 2014 af hesch (Slettet)
Ohms lov:
U = R * I <=>
R = U / I <=>
I = U / R
Ohms lov siger, at der altid er denne sammenhæng mellem U, R og I. Du kan holde een af værdierne konstant, og variere en anden. Den tredie værdi vil så ændre sig således at sammenhængen stadig er tilstede.
Hvis du holder U konstant og ændrer R, vil I ændre sig, således at R*I = U.
Hvis du holder I konstant og ændrer R, vil U ændre sig, således at U/R = I.
R kan ændres i potentiometre alias skydemodstande, eller med elektroniske kredsløb. Men en fast modstand ved fx en fast længde modstandstråd, lader sig jo ikke sådan ændre.
Pointen er, at du ikke frit kan vælge tre værdier, fx U = 10V, I = 1A, R = 100Ω. For ohms lov siger, at der ikke er sammenhæng: det lader sig ikke gøre.
Svar #3
01. juni 2014 af ntrbd (Slettet)
Tak for det uddybende svar! Det har hjulpet mig i min forståelse. :)
Skriv et svar til: Ohms lov - konstanter og sammenhæng?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.