Kemi
Syrer og Baser - på baseform eller syreform
Hej
Jeg er en forvirret elev, som trænger til hjælp.
I en opgave om en syre, hvor jeg får at vide, at der er to opløsninger. Jeg skal vide, om syren er på syreform eller baseform, hvordan kan jeg vide det?
Når pH > 7 så er syren på baseform????
Når pH < 7 så er syren på syreform???
Og hvis jeg nu siger, at jeg steviol (opgave 1 fra sæt 2014) som har en fordelingsforholdsværdi større ved pH 2 og mindre ved pH 7,4.
Hvorfor???
Altså fordi pH > 7 så er syren på baseform,
Jamen idet syren er på baseform betyder det så ikke, at syren har optaget en hydron?????
Hvis den har optaget hydron så må syren jo være polær og befinde sig i den polære del, nemlig vandfasen. Og derved er fordelingsforholdet lille?
Ej jeg er helt lost nogle som vil hjælpe????
Svar #1
01. juni 2014 af Heptan
En syre er i stand til at afgive en hydron
En base er i stand til at optage en hydron
Når steviol er på sin baseform, betyder det at den korresponderende syre har afgivet sin hydron, og nu er en base. Den ligner altså noget à la R-COO-.
Når den er på sin baseform (pH > 7) er den altså mere opløselig i vand, og fordelingsforholdet bliver mindre.
Når pH < 7 er steviol protoneret, og den er nu i stand til at afgive en hydron. Den ligner altså noget à la R-COOH, og er ikke lige så opløselig i vand.
Svar #2
01. juni 2014 af guli92 (Slettet)
Burde dette ikke være omvendt?
Når en syre er på baseform så bliver den vel mere opløselig med andre upolære opløsninger såsom octan-1-ol
Når en syre er på syreform, så er den vel mere opløselig i vand pga af sin syregruppe -COOH
Plejer dette ikke være den måde man tænker på?
Svar #3
01. juni 2014 af Heptan
#2 Jo, det er mærkeligt ikke? Jeg forstår det heller ikke
Men mathon siger det er rigtigt såååå :P
Svar #4
02. juni 2014 af lasols (Slettet)
det der gør en syre opløselig i vand er at syren reagere med vandet og afgiver en proton og generere anionengenerelt skal i tænke på at ladede organiske molekyler vil syge hend hvor deres ladning stabiliseres mest muligt), altså polære solventermens uladede molekyler vil ikke har nogen ladning og derfor vil søge hen hvor de nedst kan interagere med noget uladet og lave van der waals interaktioner (londonbindinger) så idet syregruppen vil være mere på syreform ved den lave pH vil der være mere af den i den upolære fase) opskriv syrens reaktion med vand og forklar dette med le chartelliers princip
Skriv et svar til: Syrer og Baser - på baseform eller syreform
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.