Fysik

Titan og Cassini-Huygens

01. juni 2014 af Bullerkage (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP. Der er tale om opgave 4b i dette eksamenssæt:

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF12/Proever%20og%20eksamen/120816%20stx122%20FYSA%20skriftelig%20opgavesaet.ashx 

Det er en enormt simpel opgave, men det kokser for mig lige nu. Jeg skal beregne, hvor meget energi teleskopet modtager en stjerne i løbet af 8,0 timer. Jeg kender til dens effekt og teleskopets areal:

P=3,8*10^2^1 W
A=0,79 m^2

Jeg ved, at formlen for energi er:

E=P*t

Men så er det jeg sidder fast. Hvis jeg dividerer denne energi med teleskopets areal, får jeg ikke enhed kun bestående af Joule, og så svarer jeg jo reelt set ikke på opgaven... Hva gør jeg?


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2014 af Jerslev

#0: Beregn intensiteten (W/m²) i teleskopets afstand fra stjernen (afstandskvadratloven). Ud fra den kan du beregne den effekt, som teleskopet modtager og efterfølgende gange op med tiden for at finde energien.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
01. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#1

Super, tak skal du Jerslev! Jeg kan sgu ikke forstå, at en opslagsbog som "Fysik i overblik" ikke har afstandskvadratloven! Kender jo godt til loven, men når man sidder og kæmper kan man altså godt svede den ud! Og så er den dejlig at have i en opslagsbog, men når den så ikke engang er der bliver man lidt betuttet :( 


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Man kan indse det uden eksplicit at tænke på afstandskvadratloven. Stjernen udstråler sin energi med effekten P i alle retninger. I teleskopets afstand r fra stjernen modtages den samlede stråling over en kugle med radius r, dvs. med samlet overfladeareal 4π·r2 . Teleskopet med arealet A modtager derfor brøkdelen

        A / (4π·r2)

af hele stjernens udstrålede effekt P.


Svar #4
01. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#3

Det var netop sådan noget jeg var ude i, men kunne desværre ikke få det udtrykt matematisk.. Hovedsageligt fordi jeg ikke havde noteret mig, afstanden til stjernen stod længere oppe i opgaven (oops). Jeg sprang over billederne samt opgave a, da dynamiske stjerner vist ikke længere er en del af pensum :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2014 af Jerslev

#4: Du skal ikke vide noget om dynamiske stjerner for at løse opgave a).

- - -

mvh

Jerslev


Svar #6
01. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#5

Nå... Jamen så er det bare fordi, jeg heller ikke kan finde ud af den opgave... Det tegner rigtig godt det her :'(


Skriv et svar til: Titan og Cassini-Huygens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.