Fysik

Accelerationsvektorer

22. maj kl. 15:29 af alma00 - Niveau: A-niveau

Hej jeg er lidt usikker på denne opgave

Tre cyklister, A, B og C, kører på den samme vandrette, cirkelformede bane. I figuren nedenfor er vist accelerationsvektorerne for hver af cyklisterne til et bestemt tidspunkt. Størrelsen af accelerationerne er alle ens.

Se vedhæftede billede:

Hvad gælder om cyklisternes fart?

A) vA > vB

B) v> vC

C) vB > vA

D) vB > vC

E) vC > vA

F) V> vB


 Jeg mener at A), B) og D) er rigtig. Men jeg er ikke sikker

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj kl. 15:39 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj kl. 15:42 af peter lind

Den figur ser mærkelig ud. Hvis de kører i en cirkelbane er accellerationen tangenten til cirkelbanen


Svar #3
22. maj kl. 16:04 af alma00

Helt enig.


Svar #4
22. maj kl. 16:08 af alma00

Måske du kunne hjælpe mig med den her opgave i stedet: 

Figuren nedenunder viser et eksempel på et skråt kast der forbinder to punkter i den vandrette afstand 4L og den lodrette afstand 3L.

Med hvilke vinkler kan de to punkter forbindes med et skråt kast (med forskellig startfart)?

A) theta = 0 grader 

B) theta = 10 grader 

C) theta = 20 grader 

D) theta = 30 grader 

E) theta = 40 grader 

F) theta = 50 grader 

G) theta = 60 grader 

H) theta = 70 grader 

I) theta = 80 grader 

J) theta =9 0 grader 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. maj kl. 16:32 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. maj kl. 16:54 af peter lind

Den skal have en starthastighed hvor toppuktet 3L Hvis hastigheden er større kan den altid passer punktet. lodret op kan den heller ikke nå punktet


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. maj kl. 17:08 af mathon

  3=-\frac{4.91\;\mathrm{\frac{m}{s^2}}}{{v_0}^2\cdot \cos^2(\theta)}\cdot 4^2+\tan(\theta)\cdot 4

                                                       \begin{array}{|c|c|} \textbf{Grader}&\textbf{beg.fart}\\\hline&\\40\degree&19.38\;\mathrm{\frac{m}{s}}\\&\\\hline&\\ 50\degree&10.37\;\mathrm{\frac{m}{s}}\\&\\\hline&\\ 60\degree&8.94\;\mathrm{\frac{m}{s}}\\&\\\hline &\\70\degree&9.17\;\mathrm{\frac{m}{s}}\\&\\\hline&\\ 80\degree&11.50\;\mathrm{\frac{m}{s}}\\&\\\hline \end{}


Skriv et svar til: Accelerationsvektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.