Fysik

Accelerationssensor

26. maj kl. 10:40 af sofw - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg fik stillet følgende opgave til terminsprøven i skriftlig fysik A, og jeg kan STADIG ikke greje den... det er opgave b, som jeg har problemer med, på forhånd tak!

I et eksperiment med en anden frekvens bestemmes sammenhørende værdier af størrelsen af centripetalaccelerationen a aflæst på mobiltelefonen og afstanden d fra centrum i cirkelbevægelsen til mobiltelefonens nærmeste kant. Tabellen viser eksperimentets resultater.

a / (m/s2)   0,85  0,95  1,18  1,41  1,66  1,84
d / m   0,004  0,010  0,020  0,030  0,040  0,050

b) Bestem ved hjælp af tabellens data frekvensen i cirkelbevægelsen ved dette eksperiment.
Bestem afstanden fra accelerationssensoren til mobiltelefonens kant nærmest centrum af pladespilleren.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj kl. 13:42 af ringstedLC

Der er to opgaver i b)

En figur og hele opgaveteksten ville hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj kl. 23:49 af ringstedLC

b) Foretag regression efter modellen:

\begin{align*} a(d) &= k\cdot d+d_0\;,\;k\in\mathbb{R} \end{align*}

Cirkelbevægelse af mob' en på parametrisk form:

\begin{align*} \vec{\,s}(t) &= \binom{x(t)}{y(t)} \\ x(t) &= \tfrac{d}{2}\cdot \cos\bigl(\omega\, t) \\ x'\,\!'(t)=a &= -\omega^2\cdot \tfrac{d}{2}\cdot \cos\bigl(\omega\, t) \\ a &= \omega^2\cdot \tfrac{d}{2}\;,\;t=\tfrac{\pi}{\omega} \\ \omega &= \sqrt{2}\cdot \sqrt{\frac{a}{d}}=\sqrt{2}\cdot \sqrt{k} \end{align*}

Afstand:

\begin{align*} d_{sens} &= d+d_0 \\d_0 &= d_{sens}-d_{kant} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj kl. 20:32 af ringstedLC

#2 rettelse:

\begin{align*} \textup{Model}:a(d) &= k\cdot d+{\color{Red} a_0}\;,\;k \in \mathbb{R} \\ \omega &= \sqrt{2}\cdot \sqrt{\frac{a-a_0}{d}}=\sqrt{2}\cdot \sqrt{k} \end{align*}

Afstanden mellem kanten og sensoren giver anledning til a0:

\begin{align*} a_0=\omega^2\cdot s\Rightarrow s &= \frac{a_0}{\omega^2} \end{align*}


Skriv et svar til: Accelerationssensor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.