Fysik
Fysik om lydbølger (hjælp ønskes hurtigst muligt)
Skal op i fysik B årsprøve i morgen (fredag d.13), hvor vi har fået tildelt 15 spørgsmål, hvor man kan trække en af dem. Der er dog et spørgsmål, der især driller mig. Spørgmålet lyder således:
Lydbølger. Redegør for lydbølger, lydintensitet og lydniveau. Vurder forskellen i lydniveau (L2 – L1 ), når lydintensiteten halveres(I2 = 0.5*I1 ).
Det er den sidste del med vurderingen der driller mig, da jeg ikke helt forstår spørgsmålet. Hjælp ønskes snarest muligt! :-)
Mvh Anders
Svar #2
12. juni 2014 af AndersStriker (Slettet)
Tak for det hurtige svar mathon! Kan du uddybe lidt i hvad du har opstillet i forhold til den logoritme og hvordan man kan fortælle om det i fremlæggelsen? :-)
Svar #3
12. juni 2014 af mathon
Formlen er

hvor J er lydstyrken.
Intensiteten I er lydenergi pr fladeenhed.
Svar #4
Hmmm tak, det giver lidt mere mening. Er dog stadig en del lost, i forhold til hvad jeg så skal gøre med formlen derfra ved prøven? Hvordan skal jeg udlede den til et endeligt svar der giver god mening for alle i forhold til vurderingen?
Mvh A.
Svar #5
12. juni 2014 af Jerslev (Slettet)
#4: Du får opgivet, at I2 = ½ * I1. Indsæt det i formlen og forkert efterfølgende.
Til selve prøven vil det blive forventet, at du viser mellemregningerne.
Svar #6
Aha super tak! Hvad mener du med "og forkert efterfølgende"?
Mvh A.
Svar #8
aha, tænkte jeg også. Super, i skal have tak for hjælpen, det hjalp lidt til nervøsiteten!
Skriv et svar til: Fysik om lydbølger (hjælp ønskes hurtigst muligt)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.