Matematik
Grafen for en eksponentiel vækst
Jeg har før haft problemer med eksponentiel funktioner, jeg har kigget flere videor igennem og prøvet at læse hele kapitlet i bogen om eksponentiel vækst- men jeg står stadig og ikke forstår hvordan grafen for en eksponentiel funktion ser ud;(((...
Jeg kan ikke helt forstå det med dobbelt logoritmisk skala- plus man vist også kan tegne det ind i almindeligt koordinatsyste, men at det så kun er y og x det handler om?
Jeg håber virkelig der er nogle herinde der har lidt tid..og vil hjælpe.
Jeg siger mange mange tak.
Svar #1
15. juni 2014 af SuneChr
Man benytter logaritmeregnereglerne til udfærdigelse af logaritmisk papir.
Eksponentialfunktionen y = b·ax kan, logaritmisk, skrives som
log y = (log a)·x + log b
og fremstiller en ret linje, når y-aksen er inddelt logaritmisk og x-aksen er inddelt almindeligt (= ækvidistant)
Svar #2
15. juni 2014 af HFNU (Slettet)
Ok 1000 1000 tak -MEN, hvordan skal jeg forklarer det, altså hvis jeg skal vise det til eksamen???
Jeg mener min lærer har sagt at grafen bare skal tegnes ind i et almindelig koordinatsystem:)??-og der ser den vist ikke helt ud som en ret linje-kan det passe???
Svar #4
Ej mange tak:) det er virkelig fedt af dig- at hjælpe så meget:)))
Mange tak ...Det ene er et logoritmisk skal og den anden er et almindeligt koordinatsystem ikke?
Jeg tænker at kan man ikke bare sig at grafen er en ret linje hvor x -aksen er en almindelig linje , men hvor y aksen er en logaritmisk akse?? ( også forklarer hvad en logaritmisk akse er) det spørger de nok om desværre:
Det ligner lidt en aftagende graf i et almindeligt koordinatsystem, eller..
Svar #5
15. juni 2014 af SuneChr
Grafen til venstre er voksende og ligger i et almindeligt koordinatsystem, grafen til højre er også voksende, (samme funktion) og ligger i et enkelt-logaritmisk system, hvor y-aksen er logaritmisk inddelt, (afstanden mellem 1 og 2 er ikke den samme som mellem 2 og 3 o.s.v. Afstandene mellem tallene bliver mindre og mindre opad y-aksen.)
Om den logaritmiske skala kan du svare, at afstanden mellem
1 og 10
10 og 100
100 og 1000
o.s.v.
er den samme.
Svar #6
Ok ej mange tak igen:) det med at det er y er et enkelt logaritmisk akse- og afstanden mellem talene ikke er det samme men bliver mindre: Gælder det for alle grafer eksponentielle voksende funktioner?
1 og 10? 10 og 100? betyder det at det hver gange man går 1 hen så vokser det med 10???
1 -10 og igen 10 til 100.. Vil forholdet være i 10 altid så
Svar #7
15. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det har ikke noget at gøre med, om funktionen eksponentiel eller voksende eller noget andet. Det drejer sig om det koordinatsystem, der benyttes. På en logaritmisk skala er der konstant afstand mellem tallene bn og bn+1 for forskellige hele værdier af n, hvor b er basen for den benyttede logaritme.
Svar #8
16. juni 2014 af HFNU (Slettet)
Okay ja så det er et konstant forhold mellem tallene på y-aksen - når det er en logaritmisk skala, men hvad er det konstante forhold?
Det er det jeg prøver at finde ud af
Svar #9
16. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Hvis der er tale om 10-talslogaritmen, angiver de store inddelinger på aksen jo dekaderne
0,01 , 0,1 , 1, 10, 102, 103, 104, ... osv.
Svar #10
Svar #12
16. juni 2014 af SuneChr
# 10
På en "normal" skala,
....... , - 3 , - 2 , - 1 , 0 , 1 , 2 , 3 , ......
er afstanden, mellem to på hinanden følgende hele tal, den samme.
På en logaritmisk skala,
........ , 10-3 , 10-2 , 10-1 , 100 , 101 , 102 , 103 , .......
er afstanden, mellem to på hinanden følgende hele 10-tals-potenser, den samme.
Læg da så mærke til, at på den logaritmiske skala, er den "normale" heltalsrække flyttet op som
potenseksponenter.
Svar #13
Skriv et svar til: Grafen for en eksponentiel vækst
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.