Biologi

Ketonstoffer under faste

17. juni 2014 af mettedaukohler (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej ! 
er der en der kan hjælpe mig med at forklare hvordan ketonstofferne kommer og hvad det gør ved kroppen (syreforgiftning), men hvilke betydning har det på kroppen?? 

Håber der er en der kan hjælpe ! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2014 af ioxer

hvis du ikke indtager kulhydrater, har din krop ikke kulhydrater, som den kan omdanne til energi. Kroppen går derfor over til keton-stoffer, som den kan bruge til energi istedet. Diabetikere kan ikke sende deres kulhydrater/glukose ud til vævet, og kroppen går derfor over til ketose. Dette sker, såfremt diabetikere ikke får deres insulin. Hvis en diabetiker går i en længere periode uden at have taget deres insulin, sker der en ophobning af ketonstoffer, hvilket giver en ketoacidose (en acidose, er hvor blodets pH falder under normalniveauet). Dette kan de dø af.

Det er ret basic skrevet, men du må sige, hvad du vil have specificeret :)


Svar #2
17. juni 2014 af mettedaukohler (Slettet)

Tak for svaret :)

Jeg skriver om Ramadan i AT og skal i biologi fortælle hvad det sker for kroppen når den faster , dog længere tid end bare under Ramadan.
Jeg har det et problemstilling med om det er skadeligt at have længerevarende faste..
Og når man ikke er diabetiker, så kan det vil ikke ske en ketoacidose? Da man godt han producere insulin ? Hvad sker der i denne situation ??

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2014 af ioxer

under ramadan spiser folk ikke i ca. 22 timer ad gangen. Det er helt uskadeligt for en normal rask person. Altefter ens kropskomposition (om man er overvægtig eller ej), kan det være en sund ting. Faste er slet ikke usundt, hvis man er rask (medmindre man ikke spiser i mange dage).

En rask person går ikke i ketoacidose af ikke at have spist i 22 timer. Raske personer går generelt ikke i ketoacidose. Man kan sagtens gå i ketose, da det ikke er skadeligt for normale mennesker, men ketose er ikke ensbetydende med ketoacidose.

Faste-diæter (hvor man eksempelvis faster 16 timer ad gangen, er ikke unormalt. Jeg har selv kørt det i forbindelse med min styrketræning.


Skriv et svar til: Ketonstoffer under faste

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.