Fysik
Energi: Smeltning og fordampning
Hej SP,
Jeg var oppe i dag og trække mit eksamensspørgsmål, som jeg har 24 timer til at forberede. Dog er der et problem - jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal komme ind på, og hvad der ville være godt at inddrage.
Problem:
Præsentation af energiforholdene ved smeltning og fordampning
Giv et konkret eksempel hvor faseskift indgår (regneeksempel)
Håber i kan hjælpe mig,
på forhånd tak!
Svar #2
23. juni 2014 af KSDP (Slettet)
#1: Ingen, for jeg syntes ikke at jeg har haft nogen form for undervisningen inden for emnet. Jeg er helt på bar bund.
Svar #3
23. juni 2014 af Jerslev (Slettet)
#2: Det kan jeg næsten garantere dig for, at du ikke er. Det indgår i kernestoffet på C-niveau, så det skal I have arbejdet med. Tjek eventuelt din undervisningsbeskrivelse igennem for emnet - her vil også fremgå hvilke sider af din lærebog, der er arbejdet med.
Med det sagt, så skal du nok kigge på energiomdannelser fra eksempelvis isterning til vanddamp og lave et gennemregnet eksempel på tavlen.
Stikord: varmefylde, fordampningsvarme, smeltevarme
Svar #5
23. juni 2014 af KSDP (Slettet)
Lige et spørgsmål til - jeg er kommet lidt videre, og har bl.a. fundet et bilag jeg vil inddrage.
- Energiforhold - hvad betyder begrebet? Jeg skal redegøre for energiforholdene ved smeltning og fordampning, men jeg forstår ikke ordets betydning.
På forhånd tak.
Svar #6
23. juni 2014 af Jerslev (Slettet)
#5: Hvad bliver der af energien. Hvilken energiform går det fra og til? Hvad bruges energien til undervejs i processen?
Skriv et svar til: Energi: Smeltning og fordampning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.