Matematik
Statiske modeller - Hvilke skal jeg bruge? Hjælp!
Hej,
Jeg er i gang med at skrive opgave og har fået at vide at jeg skal give et bud på hvilke statiske modeller jeg kan anvende for at styrke mine data. Jeg har data fra hospitaler (madforbrug) fra år 2010 og år 2012. Jeg skal derfor sammenligne hvor stor en ændring der er sket i de forskellige madgrupper, fra 2010 til 2012. Pt har jeg kun beregnet ændringen i procent. Jeg har prøvet at søge på nettet men synes at det er svært. Umiddelbart er jeg kun kommet frem til t-test for at se på nogle middelværdier, for herefter at kunne vurdere om forskellen er signifikant. Er der nogen som kan hjælpe mig med at foreslå hvilke statistiske modeller der kan anvendes til at illustrere mine data? Går ud fra at man måske kan se nogle tendenser også.
Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe!
Svar #1
29. juni 2014 af peter lind
Mit umiddelbare gæt ud fra hvad du skriver er at du har en multinomialfordeling. Er det korrekt kan du bruge en χ2 test, hvis der er data nok i hver celle
Svar #2
29. juni 2014 af unkn0wn (Slettet)
Altså madforbruget er delt op i 9 grupper, opdelt efter fødevaretype. For hvert hospital har jeg mængden de anvendte i 2010 (for en måned) og mængden de anvendte i 2012 (for en måned). Mængden er fordelt i de 9 grupper. Det er den samme måned som der er blevet målt ud fra begge år. Hvilken slags statistisk model er det så? Jeg kom til at nævne t-test i forhold til noget med middelværdi men er ikke sikker på at det er rigtigt..
Skriv et svar til: Statiske modeller - Hvilke skal jeg bruge? Hjælp!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.