Matematik

Hjælp til lineære sammenhænge

24. september 2014 af kiko12 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej derude :)  

Håber der er en af jer der kan hjælpe mig, sidder fast i denne opgave,  kan simplethen ikke finde ud af det her .

//     I et enkelt  Koordinatsystem indtages disse 8 linjer med ligningerne =

Y = 3x+1, Y= 2x+ 1, y= x+1, Y=  1/2 x+1, y= 1/3 +1, Y= -1/2 x ,  Y = -x+1, y= -2x+1

Forklarer hvad hældningskoefficienten, a, betyder for linjen y = ax + b

----------------

Håber i vil hjælpe, og på forhånd tak :) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2014 af PeterValberg

Se denne [ video-liste ] fra FriViden.dk

specielt video nr. 2 og 8 (talt fra oven)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #2
24. september 2014 af kiko12 (Slettet)

Skal jeg så regne det ud ?, eller skal jeg blot forklarer hvad A som hældningskefficienten betyder for linjen Y= ax+b. Håber i kan hjælpe er lidt lost ligenu 

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. september 2014 af PeterValberg

Jeg tror "bare", at du skal forklare, hvad a betyder for tilvæksten, - altså forøges x med 1,
så forøges y med a, samt at hvis a < 0 (negativ), så er det en aftagende (lineær) sammenhæng
og hvis a > 0 (positiv), så er det en voksende sammenhæng.
Hvis a = 0, så er y konstant (b)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. september 2014 af SuneChr

Man har en tommelfingerregel, som siger, at hældningskoefficienten a er 1 hen og a  op / ned
op, for a > 0 og ned, for a < 0 .

Svar #5

Mange tak for hjælpen :)

Svar #6

Men hvis jeg skal forklare hvad b betydr for linjen Y= ax+b , kan jeg så skrive at B er konstant og afgør hvor grafen y skærer?

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. september 2014 af mathon

y = ax + b                  b er konstant og afgør hvor grafen skærer y-aksen i (0,b).

Brugbart svar (0)

Svar #8
24. september 2014 af Chrystine (Slettet)

Det lyder som om, du er ved at have rigtigt godt styr på, hvordan værdierne a og b bestemmer grafens udseende ved rette linjer, så du kan forklare det med ord.

Jeg tænker dog, at det alligevel er en god øvelse at tegne graferne i et koordinatsystem - helst på papir ellers evt. i et program som Geogebra.
Det giver nemlig ekstra forståelse, når du selv tegner det, sammenligner med formlen og indser sammenhængen.

Svar #9

Tak, det vil jeg prøve :)  #8

Skriv et svar til: Hjælp til lineære sammenhænge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.