Fysik
Muskel led
Svar #1
25. september 2014 af hesch (Slettet)
#0: Mener du: Hvad er spændingen i nervebaner ( under "normal drift" ) ? ( spørg biologi ).
Eller mener du: Trækker musklerne sig sammen, hvis jeg stikker fingrene i stikkontakten ?
Svar #2
25. september 2014 af Koburg58 (Slettet)
Svar #4
#2: Menneskekroppen opfører sig ikke som en ohmsk modstand: I = U / R.
Kroppens impedans ( modstand ) afhænger stærkt af, hvor fugtig huden er, og af saltindholdet i denne fugt. Derudover er impedansen stærkt kapacitiv, og det betyder, at kroppen er mere følsom overfor en vekselspænding, jo højere frekvensen er. Hvis du sætter 100V jævnspænding over låret, tror jeg såmænd ikke du kan mærke det ( det var ikke en opfordring ). Men 100V vekselspænding, 50 Hz, kan du bestemt mærke.
Et led bøjer sig ikke på grund af en spænding, det er den tilhørende muskel, der trækker sig sammen ved spænding. Hvis du sætter en spænding på 60V på huden, udfor musklen, er der ikke 60V over musklen, for når strømmen har passeret det elektriske isolationslag ( huden ), vil strømmen fordele sig, dels gennem musklen, men også gennem væv udenom musklen.
Det er ikke spændingen, som en muskel reagerer på, men mere strømmen, der løber gennem musklen. Man har sådanne HFI-relæer, til beskyttelse mod ulykke ved strømstød. Disse afbryder automatisk, når en fejlstrøm ( gennem jordforbindelse ) på 30 mA overskrides.
Der er herudover sikkerhedsgrænser, for "farlige installationer", der hedder noget i retning af:
Vådrum: 32V, 50 Hz. ( badeværelser mm. )
Tørrum: 64V, 50 Hz.
Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål præcist, men de ovennævnte sikkerhedsgrænser, giver dig vel en ide om, hvornår muskler, herunder hjertet, begynder at flimre.
Svar #5
#4: PS:
"Farlige installationer" er fx et elektrisk svejseapparat ( elektrodesvejsning ), hvor strømmen helt tilsigtet kommer ud af apparatet. Ellers kan man jo ikke svejse.
Svar #6
25. september 2014 af Hippocampus (Slettet)
Svar #8
25. september 2014 af Koburg58 (Slettet)
Tusind tak for begge jeres, men jeg forstår intet af #6. Både jeres svar gav en rigtig god forklaring på det, men jeg forstår kun #4.
Hvor meget volt (vekselspænding) er lovligt er at have i et nyt produkt, der skal bruges som selvforsvar ?
Svar #9
25. september 2014 af Hippocampus (Slettet)
Jeg uddybede blot det, som jeg troede du spurgte til. Det er læren om nerveceller, nervesystemet og nerveimpulser, jeg kort har forklaret i #6.
Skriv et svar til: Muskel led
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.