Fysik

potentiel energi tror jeg?

06. oktober 2014 af jepper64 (Slettet) - Niveau: C-niveau

okay så vi har nv prøve og vi må bruge alle hjælpemidler.. jeg fik et spørgsmål som jeg fatter hat af hvordan man udregner. Opgaven lyder:

Personerne løber op ad en bakke. Det kræver energi af to grunde. For det første skal de levere en kraft på 30 N til at overvinde luftmodstand og gnidning mod jorden, og for det andet stiger deres potentielle energi. Bakken er 300 meter lang og 20 meter høj. Hvor meget energi kræver det i alt for de to personer at løbe op ad bakken?

og jeg har i forvejen denne info 

I denne opgave ser vi på en ung kvinde, der vejer 62 kg og en ung mand, der vejer 78 kg. De sover begge 8 timer om dagen og går i skole 7 timer. Derudover træner manden 2 timer om dagen, mens kvinden kun træner ½ time om dagen. Til gengæld har hun fritidsarbejde i Føtex, hvor hun arbejder 2 timer om dagen i gennemsnit. Resten af tiden er de hjemme, hvor de ser fjernsyn eller hører musik. Kvinden er 170 cm høj og 18 år, mens manden er 185 cm høj og 17 år

er der nogen der har en idé om hvad der sker her?

Please svar hurtigt.

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2014 af hesch (Slettet)

ΔEpot = m * g * Δh = (78+62)kg * 9,82m/s2 * 20m

Efrik = F * s = 30N * 300m

Etot = ΔEpot + Efrik

Skriv et svar til: potentiel energi tror jeg?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.