Matematik
Problem opgave - gik galt
Er igang med en problemopgave, desværre har jeg regnet den forkert, håber der er nogen, som har styr på det. Jeg kom frem til at det jeg gjorde var forkert...
Svar #1
27. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)
Indsæt W = 100000 mm3 og h = 100 mm i udtrykket for W
W = (1/6)·b·h2
og isoler b:
b = 6·W/h2 = (6·100000/1002) mm = 60 mm
Svar #3
27. oktober 2014 af Hansihh (Slettet)
Jeg undrer mig over, i hvilke tilfælde benytter man ligning, og i hvilke isolering. Jeg fik det nemligt forkert pga jeg beregnede det som værende ligning, men hvornår ved man om man skal bruge ligning metode eller isolering metoden?
Svar #4
Jeg forstår ikke, hvad du skriver her. Man isolerer b af ligningen
W = (1/6)·b·h2
Ligningen har formen
A·b = B
Man isolerer b ved at dividere med A på hver side.
Svar #5
Du benyttede isolering metoden for at beregne denne opgave, men jeg regnede den som værende ligning. Hvordan indså du at du skulle isolere b men ikke regne b som i en ligning?
''Ligningen har formen
A·b = B''
Hvad er A og hvad er b? Gælder det kun for dette tilfælde eller er det selve formlen for alle ligninger hvori der er 1 ubekendt?
Svar #6
At løse en ligning er jo for lineære ligninger det samme som at isolere den ubekendte.
Når jeg skrev, at den givne ligning i b har formen A·b = B , gik jeg ud fra, at du selv kunne se, at
B = W, og A = (1/6)·h2 .
Svar #7
Det bare fordi i en ligning skulle man gange hvert led med fællesnævneren, men i dette tilfælde var der kun 1 nævner, hvilket er 6. Men det du gjorde havde slet ikke sammenhæng med det du gjorde med isolering.
Svar #8
Man benytter fællesnævnere, når man adderer brøker. Det er der jo ikke tale om her. Der er ingen brøker, der skal adderes.
Svar #10
I #1
Sagde du ''b = 6·W/h2''
hvordan vidste du at W skulle være i tæller pladsen? Det kunne lige så godt være b=6*h^2/W, men det var det ikke, hvorfor?
Svar #11
Af ligningen W = A·b finder man jo b = W/A , og her er A = (1/6)·h2 = h2/6 . Man dividerer med h2/6 ved at gange med den omvendte brøk 6/h2 , altså b = 6W/h2 .
Repeter reglerne for regning med brøker fra folkeskolen.
Skriv et svar til: Problem opgave - gik galt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.