Matematik
udregne vindues højde ved hjælp af mønt
Jeg skal udregne hvor højt et vindue sidder oppe i en bygning, ved at tage tid på, hvor lang tid det tager at lade en mønt falde ned. Jeg er klar over, at vi er inge på en potens funktion (det er i hvertfald den måde, vores lærer vil have os det til at udregne det på.) Men jeg er lidt lost. Jeg kan ikke forstå hvordan jeg kan udregne det ud fra en "måling", mønten der falder. Han viser os modellen y = 5 *x^2, regneforskrifter og hvordan man finder a og b, samt sammenhæng mellem x og y ved potens-vækst.. jeg er så forvirret...
Svar #1
01. november 2014 af SuneChr
Et legeme i frit fald vil, hvis vi ser bort fra luftmodstanden, falde efter faldloven,
f (t) = 1/2gt2 hvor din lærer så siger
y = 5x2
y er faldvejen i meter og x er faldtiden i sekunder.
Eksempel: Mønten er 2 sek om at falde. Den er da faldet y = 5·22 m = 20 m
Svar #2
01. november 2014 af falentin (Slettet)
Ok så 5 og 2 er "faste" værdier, som jeg ikke kan ændre ved? Han spørger også om alternative løsningsmodeller, dem er der vel ikke så mange af når det gælder potens-funktion? udregning af a og b kræver , vel flere målinger? Og tak for svar:-)
Svar #3
01. november 2014 af SuneChr
Ja, det er faste værdier. Dog bør 5 udskiftes med 4,91 for at gøre y mere korrekt.
Skal man på denne måde måle højder, er det behæftet med meget stor usikkerhed, hvis man ikke kan måle tiden godt nok. En mønt er måske heller ikke det bedste legeme at benytte p.g.a. luftmodstanden, hvor den kan vende rundt undervejs.
Skriv et svar til: udregne vindues højde ved hjælp af mønt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.