Matematik

Forklaring af det dobbelttydige tilfælde

11. november 2014 af Julie03 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg har spurgt før, men jeg er igen blevet i tvivl, så jeg spørger lige en gang til...

Jeg ved, at det dobbelttydige tilfælde er det samme som sinusfælden, hvor en trekant kan have to forskellige løsninger, men hvordan finder man ud af, om man sidder med sådan en trekant, og hvordan skal man løse en sådan opgave??

Håber nogen vi hjælpe! :O)

Mvh. Julie

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. november 2014 af peter lind

Sinusfælden opstår når du er nød til at bruge sinusrelationerne. Begrænsninger for at du ikke kan få to løsninger er

Vinkelsummen skal kunne blive 180º

Den største vinkel ligger overfor den største side.

Der gælder at sin(v) = sin(180º-v) Hvis du slår op på din lommeregner vildu få den mindste af de to mulige løsninger. Hvis 180º-v er en mulig løsning, må du aflevere de to løsninger, der fremkommer

Svar #2
11. november 2014 af Julie03 (Slettet)

Okay, men hvis man sidder med en opgave, hvordan sikrer man sig så, at det er det rigtige resultat, man har fundet? Er det ved at tjekke, at vinkelsummener 180 og ved at tegne den, så man kan se, om den største vinkel er overfor den største side?

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. november 2014 af peter lind

Det er nogle gode muligheder. Du kan nu direkte aflæse af dine beregninger om det holder

Svar #4
11. november 2014 af Julie03 (Slettet)

Okay, mange tak for hjælpen - jeg tror, jeg forstår det nu...! :O)

Skriv et svar til: Forklaring af det dobbelttydige tilfælde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.