Kemi

Stærke syre og svage syre.

29. november 2014 af Zaraaaa - Niveau: C-niveau

Hej, 

Jeg har lige lavet en øvelse, hvor jeg har målt pH - værdien for forskellige syrer/baser. 

Jeg har eks. målt pH for en stærk sye, HCl, til pH=0,85 og for NH3 pH = 10,50

Er det rigtigt hvad jeg har skrevet som konklusion på, hvorfor HCl har en højere pH-værdi end NH3?

HCl har en højere pH-værdi end NH3 da HCl er en stærk syre og er derfor villig til at afgive alle sine hyroner, mens NH3 er en svag base og er derfor ikke villig til at afgive sine hyroner/ reagerer med vand og derfor har ammoniak en højere pH-værdi. Med andre ord er HCl fuldstændigt hydrolyseret med vand.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2014 af mathon

Det, du skriver om baser, er misforstået.

Brøndsted-definitionen på baser er stoffer, der optager hydroner og ikke stoffer der holder på hydronerne.

I øvrigt har HCl (aq) en lavere pH-værdi end NH3 (aq) men du skriver: "HCl har en højere pH-værdi end NH3"
men længere nede: "


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2014 af mathon

"…derfor har ammoniak en højere pH-værdi."

Din konklusion vidner om manglende kemisk indsigt.

...........
Råd:   Repeter pH-begrebet og hvor på skalaen pH-værdien for syrer og baser ligger.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2014 af mathon

Rigtigt er: "…HCl er en stærk syre og (er derfor villig til at) afgive(r) alle sine hydroner, … "


Svar #4
29. november 2014 af Zaraaaa

Det kan jeg godt se at jeg har skrevet. Jeg tror jeg skrev det alt for hurtigt,  men jeg mente selvfølglige at HCl har en lavere pH værdi end NH3. 

Men hvorfor er pH værdien for de stærke syre lavere end pH-værdien for de svage baser/syre?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. november 2014 af mathon

I demineraliseret vand er
                                             \left [ H_3O^+ \right ]=10^{-7}       og pH = 7

I sur opløsning er               
                                             \left [ H_3O^+ \right ]>10^{-7}      f.eks. 10^{-2}  og pH = 2

                                             2<7

.

 

I basisk opløsning er               
                                             \left [ H_3O^+ \right ]<10^{-7}      f.eks. 10^{-9}  og pH = 9

                                              9>7


I basisk opløsning er pH større end 7. 

...........

Nærmere forklaring kræver brug af logaritmer og indførelse af \left [ OH^- \right ].


Svar #6
30. november 2014 af Zaraaaa

Hej, 

Jeg har læst på syre og baser igen da jeg godt kunne se at jeg ikke helt havde styr på det. Jeg har nu skrevet noget i forhold til de stærke syre og de svage syre. Er det rigtigt hvad jeg har skrevet?


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. december 2014 af mathon

Dete er ikke rigtigt, at en stærk syre bliver svagere ved fortynding. Det ville betyde, at en "svag syre" i høj koncentration blev stærkere end en "stærk syre" i lav koncentration.

Når syrernes styrkeforhold klassificeres foreligger de alle i koncentrationen 1 M.

Men det er rigtigt at H3O+-koncentrationen for en stærk syre mindskes ved fortynding dvs den bliver mindre sur, da pH stiger.

Det er vigtigt, at du holder dig for øje,
at
             øges H3O+-koncentrationen mindskes pH
             mindskes H3O+-koncentrationen øges pH

"Lav" pH er - i sig selv - ikke ensbetydende med en stærk syre men derimos ensbetydende med en mere sur opløsning.


Skriv et svar til: Stærke syre og svage syre.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.