Fysik

Mekanisk energi i vand- og vindkraft

07. december 2014 af CatrineTeaAndersen (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hey alle sammen jeg har en opgave som lyder på "hvordan kan energiforholdene for vandkraft og vindkraft forklares udfra viden om mekanisk energi?

Har prøvet at kigge alle noter,bøger og goggle i gennem men kan ikke finde eller komme på nogle eksempler på mekanisk energi indenfor for vand og vindkraft,nogle som kan hjælpe? :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. december 2014 af knerken (Slettet)

hej,

jeg tror du skal tænke i bevægelses- og beliggenhedsenergi :)

find formler for disse energier i dine noter!

Brugbart svar (1)

Svar #2
07. december 2014 af DavidDavidD (Slettet)

Ja, som knerken siger, så skal du finde formlerne for bevægelsesenergi (kinetisk energi), som er 1/2*m*v^2, hvor m er massen i  kg, v er farten i m/s

og beliggendhedsenergi (potenitel energi), som er m*g*h, hvor m er massen i kg, g er tyngeaccelerationen i m/s^2, og h er højden i m

disse formler kan man relatere til vand- og vindkraft, ved at vandet fx får tilført kinetisk energi ved at det bevæger sig, fordi vinden blæser vandet i en bestemt fart og retning osv. Og når vandet ikke bevæger sig/flytter sig ved hjælp af vindkraften, har den ingen kinetisk energi, og dermed er den potentiellle energi100%

kinetisk og potentiel energi er jo det samme som mekanisk energi,

håber det hjalp en lille smule 

Svar #3
17. december 2014 af CatrineTeaAndersen (Slettet)

Det hjalp mig faktisk meget, mange tak begge to :)

Skriv et svar til: Mekanisk energi i vand- og vindkraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.