Kemi
Reaktionsorden og hastighed! (SRP)
Hej SP,
Jeg er i gang med SRP, og jeg læste så noget teori omkring mit emne:
Jeg er så faldet over et tekststykke, som har gjort mig tvivl omkring noget. I den vedhæftede fil har vedkommende sat hastighedsudtryk op. Men afhænger hastighedsudtryk ikke af om reaktionen er 1. orden, 2. orden osv. Altså koncentrationen skal jo opløftes i første eller opløftes i anden.
Hvad er grunden til at vedkommende ikke har sat potenser op? kan det skyldes at reaktionerne er elementærereaktioner?
vh.
Svar #2
09. december 2014 af OliverGlue (Slettet)
Reaktionen

har hastighedsudtrykket
![v=k\cdot\mathrm{[A]}^{\alpha}\cdot\mathrm{[B]^{\beta}}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/7o8SakGQipg39rEzdKAmhw==.gif)
da støkiometrien i den nævnte opgave blot er 1 for alle reaktanter skal de opløftes i 1 eller blot undlades, husk A1=A.
Subscriptet r refererer bare til hvilken reaktion der tale om, altså r = 1, 2, 3.
Svar #3
09. december 2014 af gariban
Okay mange tak, jeg tror jeg sover så nu så jeg er klar til imorgen! Så kan jeg undersøge støkiometrien videre :) Det har jeg ikke hørt om
Svar #4
#3 Nej nej, du ved udemærket hvad det er.. Reaktionen

har de støkiometriske koefficienter

Du får oplyst reaktionen

som altså er 2. ordens med hensyn til A og 1. ordens med hensyn til B og C, når reaktionen deles op i
og

kan du da nok se den må være 1. ordens med hensyn til alle stoffer. For at tydeliggøre det har jeg sat den støkiometriske koefficient foran A, som normalt undlades, da 1 * A = A.
Svar #5
09. december 2014 af gariban
Svar #7
#6 Uddybning: De støkiometriske koefficienter er kun lig med orden for elementarreaktioner(et-trins reaktioner).
Jeg tog altså fejl i #4 og konkluderede at den oplyste reaktion 2A + B + C -> D + E er elementar(et-trins) og derved 2. ordens med hensyn til A. Det er imidlertid meget usandsynligt og den konkluderes for være flere-trins / kombination af flere elementarreaktioner, og derfor kan ordenen ikke afgøres med den støkiometriske koefficient.
Skriv et svar til: Reaktionsorden og hastighed! (SRP)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.