Fysik

Opdrift, og hjælp til andet?

10. december 2014 af larsenlottesen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har følgende spørgsmål og håber der er nogen, der kan forklare dem.

1) Beregning af opdrift, herunder fastlæggelse af den omgivende lufts densitet.

2) Beregning af tyngdekraft, herunder hvordan den varme lufts densitet beregnes.

3) Beregning af den varme lufts temperatur.

4) Fejl og usikkerhed på målinger (af f.eks. opdrift volumen mm)

I det fjerde spørgsmål, vil jeg gerne få hints, der handler om hvordan man kunne gøre målingerne præcise, eller om der overhovedet er nogen fejll og usikkerheder med måling af opdrift, volumen osv.

Vi kan bruge forsøget: luftballon. Ved at have noget sølvpapir forneden og have noget brændtændene stof inde i sølvpapiret. Ballonen kan vi forstille os er en normal pose, dvs føtex poser eller lignende. Sølvpapiret kan man hænge i posen, ved tråd eller lignende.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2014 af jordfræseren (Slettet)

Kraften 'opdrift' kan du finde ved at beregne den fortrængte væske/gasmængde*tyngdeaccelerationen (g) 

dvs. Fopdrift = mfortrængt*g

Nedsænker du fx. en plastik stang i et måleglas, så kan du finde frem til den fortrængte væskemængde ved at aflæse vandstanden inden du putter plastik stangen ned i vandet/væsken. Det antal mL vandstanden øges med efter du har puttet plastikstangen ned i vandet, angiver den fortrængte væskemængde. Den ganges med 9.82N/kg og så har du opdriften.


Densiteten på den varme luft beregnes således: rho = masse*volumen

Du skal altså finde ud af hvad luften vejer og fylder. Varm luft er lettere end kold, derfor stiger det tilvejrs. 
Denne formel kan anvendes til dette: rho = p*M/R*T
p = tryk i lokale, M = mol, R = gaskonstanten, T = temperatur i ballonen

Jeg ved ikke om det var dette svar du søgte


Skriv et svar til: Opdrift, og hjælp til andet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.