Fysik
Raket højde SRP
Jeg er kommet frem til raket ligning : v(t) = v_rel * ln(m(0)/m(t)), hvor er t er tiden når der ikke længere er er brændstof i raketten, når jeg derfor integrerer ligningen, får jeg den strækning, raketten bevæger sig efter brændstoffet er brugt ( såvidt som jeg forstår det ). mit problem er at jeg har ingen ide, hvordan jeg så beregner strækning mens brændstoffet bruges. Jeg er helt på bar bund og har særdeles brug for vejledning / hjælp!.
Jeg kender såvidt jeg ved ikke acceleration og kan derfor ikke bruge : s(t) = -1/2 *a*t^2
Svar #1
11. december 2014 af Mikaellm (Slettet)
I et isoleret system (raketten er det eneste til stede) vil raketten efter selv den mindste acceleration fortsætte uendeligt, da der ikke er andre krafter til stede, jf. Newtons 1. lov
Derfor synes jeg det er en smule uspecifikt formuleret, og jeg kan derfor ikke hjælpe yderligere
Svar #2
11. december 2014 af Henriksen54
Svar #3
11. december 2014 af Lurch (Slettet)
Du skal passe en smule på med raketligningen, som du har skrevet den op.
v(t) = v_rel * ln(m(0)/m(t))
Angiver hastigheden af en raket, der er startet med v(0)=0, som funktion af tiden. Hvis du anvender den på den måde, kræver det at du kender et udtryk for massen som funktion af tiden, m(t). Gør du det? Eller anvendes udtrykket som rakettens hastighed, efter ALT brændstof er brugt,
v_slut = v_rel * ln(m(fuld)/m(tom))
hvor m(tom) er rakettens masse efter alt brændstof er brugt.
Kender du m(t), kan du integrere ovenstående udtryk for at finde positionen som funktion af tiden,

Skal du medregne tyngdekraften (lodret opsendelse), så er der en ekstra del i dit hastigheds udtryk
v(t) = v_rel * ln(m(0)/m(t)) - g*t
Svar #4
11. december 2014 af Henriksen54
Skriv et svar til: Raket højde SRP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.