Matematik
Hjælp gange
Fx 29x12,7
Svar #1
12. december 2014 af bjerg11 (Slettet)
Du skriver regnestykket op først:

Derefter ganger du hele tal sammen. Det vil sige at du undlader 0,7, men vender tilbage til den senere:

^^ Her har jeg gjodt det lettere for mig selv ved at gange med 30 i stedent for 29, men til sidst trækker jeg 12 fra.
-
Dertil regner det sidste regnestykke ved at gange med 10, så 0,7 bliver til 7:

Men jeg skal huske at dividere med 10 til sidst :

Nu adderer jeg 20,3 med 348 :

Svar: 368,3
Svar #2
14. februar 2015 af Soeffi
Det gøres som vist på billedet.
Du ganger først 9 med 7 og får 63. Du skriver 3-tallet fra de 63 som vist og sætter 6-tallet "in mente" over 2-tallet. Du ganger nu 9-tallet med 2-tallet og får 18; hertil lægges 6-tallet fra menten og du får 24. Du skriver nu 4 med 2 in mente og lægger dette 2-tal til de 9, som du får ved at gange 9 med 1. Dette giver de 11 yderst til venstre.
Det, som du nu har gjort med 9-tallet i første række, gentager du med 2-tallet fra 29, blot skal du starte med at skrive et 0 ude til højre. De menter, du når frem til, skriver du over de gamle, som du ikke længere skal bruge.
Til sidst tæller du antallet af decimaler sammen fra de to tal, som du har ganget med hinanden, og giver facit lige så mange, her 1 decimal.

Svar #3
14. februar 2015 af Soeffi
#2Det gøres som vist på billedet.
Du ganger først 9 med 7 og får 63. Du skriver 3-tallet fra de 63 som vist og sætter 6-tallet "in mente" over 2-tallet. Du ganger nu 9-tallet med 2-tallet og får 18; hertil lægges 6-tallet fra menten og du får 24. Du skriver nu 4 med 2 in mente og lægger dette 2-tal til de 9, som du får ved at gange 9 med 1. Dette giver de 11 yderst til venstre.
Det, som du nu har gjort med 9-tallet i første række, gentager du med 2-tallet fra 29, blot skal du starte med at skrive et 0 ude til højre. De menter, du når frem til, skriver du over de gamle, som du ikke længere skal bruge.
Til sidst tæller du antallet af decimaler sammen fra de to tal, som du har ganget med hinanden, og giver facit lige så mange, her 1 decimal.
Jeg glemte at sige, at man lægger de to tal sammen.
Skriv et svar til: Hjælp gange
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.