Kemi
Funktionelle grupper hos serotonin
Hej alle, jeg sidder og skal udpege de funktionelle grupper i serotonin, og jeg er lidt i tvivl om jeg har gjort det korrekt, så jeg ville sætte stor pris på hvis der var en som kunne hjælpe mig :-)
Har vedhæftet en billede hvor jeg har markeret grupperne med farvede ringe:
To amider markeret med blå. Aromatisk ring markeret med rød. Alken markeret med grøn. Alkohol markeret med lilla.
Med venlig hilsen Julie
Svar #2
15. december 2014 af flygtighed (Slettet)
faktisk består det af en primær alkohol, en primær amin og en indole :)
Svar #3
15. december 2014 af Cooll (Slettet)
Men en indol er vel det samme som når, den aromatiske ring + alken + amin er kombineret? :-)
Svar #4
15. december 2014 af flygtighed (Slettet)
ja lige præcis, men det betegnes som samlet, selvstændig funktionel gruppe - en indol
Svar #5
15. december 2014 af Cooll (Slettet)
Okay mange tak, men hvis(lad os sige man ikke kender begrebet "indol") ikke det gjorde er betegnelserne så korrekt tegnet? :-)
Svar #7
16. december 2014 af Heptan
Hej Cooll, du er tæt på, men jeg vil lige tillade mig at rette:
Det er ikke en primær alkohol. Primære alkoholer sidder på primære carbonatomer, og OH-gruppen sidder på et sekundært carbonatom. Faktisk, så er det ikke engang en alkohol. Det er en såkaldt phenol. En phenol består af en hydroxygruppe der sidder på en benzenring, så jeg ville måske ligefrem samle de to røde ringe.
Der er det samme problem med "alkenen": alkener er alifatiske, og det betyder at de består af carbonkæder som ikke er aromatiske. Og så siger du måske "jamen den er jo heller ikke aromatisk?". Her har jeg en overraskelse: det er den faktisk! Aromatiske ringe er ringforbindelser der indeholder et pi-elektron system med 6 pi-elektroner, der kan bevæge sig frit rundt over og under planen. Det har fatale konsekvenser for molekylets kemiske egenskaber, så det er værd at tage i betragtning.
Det kan være at det går lidt over B-niveau i kemi, men hvis du skriver srp må det gerne være med :P
Som flygtighed siger, er det en indol, men du kan slippe afsted med at sige at det er to aromatiske ringe, hvor den ene er heterocyklisk, fordi den indeholder en sekundær amin.
Svar #8
16. december 2014 af Cooll (Slettet)
Ah okay, men hvis man så kaldte det en indol, ville der vel stadig være en phenol, eller hvad? :-)
Svar #9
16. december 2014 af flygtighed (Slettet)
Nej, hvis du vælger at kalde det en indol, så ville jeg ikke sige at det var en phenol, så ville det være en indol med en sekunær alkohol på sig. Egentlig ville jeg mene, at både indoler og phenoler er funktionelle grupper, som ligger ud over B-niveau's pensum. hvis du har lært om phenoler i undervisningen, så synes jeg du skal kalde det en phenol ellers så kald det en alkohol og en aromatisk ring
Skriv et svar til: Funktionelle grupper hos serotonin
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.