Andre fag
Den Omvendte Pyramide - Strategi
Er der nogen der kan give mig en forklaring på den omvendte pyramide i strategi.
Hvordan man bruger den til at lave en handlingsplan for en virksomhed?
Svar #1
04. januar 2015 af CarstenMatsson (Slettet)
Det handler om at du eksempelvis har 3 klasser af kunder:
A - udgør f.x. 10% af dit samlede kundegrundlag, men 70% af din totale omsætning
B - udgør f.x. 30% af dit samlede kundegrundlag, men 20% af din totale omsætning
C - udgør f.x. 60% af dit samlede kundegrundlag, men 10% af din totale omsætning
Når du stiller disse op i hver deres pyramide, vil du se at den største kundegruppe står for den mindste del af din indtjening, og en meget lille gruppe står for en meget stor del af din indtjening. Dette gælder dog langt fra i alle tilfælde.
Men man bruger det strategisk i meget store kommercielle virksomheder til at vurdere, hvilke kunder der skal have "særlig opmærksomhed" i form af at man tildeler kunden sin egen Key account manager, at man laver eksklusive storkundearrangementer etc.
Svar #2
04. januar 2015 af Charlesbronson (Slettet)
Tak for svaret, men det er ikke den pyramide jeg mener.
Jeg mener den omvendte pyramide, som på engelsk hedder "The Inverted Pyramid" som handler om Critical Activities i. Kender du den?
Svar #3
04. januar 2015 af CarstenMatsson (Slettet)
Har aldrig hørt om noget der minder om det. Kender kun pyramidemodeller til Maslow, kostindtag, den som jeg angav samt journalistisk. Desværre.
Skriv et svar til: Den Omvendte Pyramide - Strategi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.