Kemi
Find opløseligheden
Hey alle. Det kan godt ske det er en smule over A-niveau, men mener bestemt jeg lavede noget lignende i 3. G.
Jeg sidder her med en opgave, jeg er ret i tvivl om. Jeg skal beregne opløseligheden i g/L af Mn(OH)2 i 0,15 M vandig opløsning af MnCl2. Jeg får yderligere at vide, at Opløselighedsproduktet er 1,9*10^-13.
Det jeg tænker er, at jeg starter med at finde koncentrationen af hydroxid-ioner, vha. Ksp(opløselighed-produktet): [Mn]*[OH]^2=Ksp=s*(2s)^2. Hvor s er opløseligheden i mol/L. For at få det i g/L ganger jeg M (mol/L) med molarmassen (g/mol)= s(mol/L)*M(g/mol) =....
Men det jeg ved bare, at der er et eller andet forkert ved den fremgangsmåde, ved bare ikke hvordan jeg ellers skal håndtere den... Hjælp!
Svar #1
04. januar 2015 af llaD (Slettet)
Er det fordi, at jeg beregne [Mn] som [Mn]= 2s+0,15M? Altså hvor de 0,15M er bidraget fra MnCl2.
Så kan opløseligheden udregnes som: s*(0,15+2s)^2 = Ksp <-> s=? ... Kan stadig ikke :(
Svar #2
04. januar 2015 af mathon
Du har
![\small \left [Mn^{2+} \right ]\cdot \left [OH^{-} \right ]^2=K_{sb}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/l2iIwoo817YyjHa8ii9wAQ==.gif)
![\small \left [OH^{-} \right ]=\sqrt{\frac{1,9\cdot 10^{-13}\; M^3}{0,15\; M}}=1,12546\cdot 10^{-6}\; M](https://media.studieportalen.dk/images/equations/S6FsskOkNOmifwG3_n4RqA==.gif)
når der ses bort fra den yderst ringe forøgelse af Mn2+-koncentrationen tilsætning af Mn(OH)2.
![\small c(Mn(OH)_2)=\frac{1}{2}\cdot \left [ OH^- \right ]=\frac{1}{2}\cdot (1,12546\cdot 10^{-6}\; M)=5,62731\cdot 10^{-7}\; \frac{mol}{L}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/IKywEpt9mKSbAnLMxwErVg==.gif)

Svar #3
04. januar 2015 af llaD (Slettet)
Tak #2!
Af nysgerrighed... Hvis nu bidraget til [Mn2+] ikke kunne negligeres, hvordan ville en beregning så se ud?
EDIT: Hov var måske lidt for hurtig, til at tro jeg var med. Hvorfor er det du siger [Mn2+] = [MnCl2]? Skal du ikke bruge [Mn2+] = [Mn(OH)2]? Hvis ikke, hvorfor?
Svar #4
04. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)
#3 :
I #2 nævnes det, at der ses bort fra forøgelsen af magnesium ioner ved tilsætning af magnesiumhydroxid, hvoraf koncentrationen af magnesium ioner blot må være koncentrationen af magnesiumchlorid. Magnesium koncentrationen vil aldrig være lig med koncentration af opløst magnesiumhydroxid, da du har en start koncentration af magnesium fra magnesiumchlorid. Hvis du vælger at medtage ændringen i magnesium koncentrationen giver det

hvor opløslighedsproduktet er opstillet ved at huske en formelenhed salt dissocierer til hhv. x magneisum ioner og 2 x hydroxid ioner og medtage start koncentratonen af magnesium fra magnesiumchlorid.
Svar #6
04. januar 2015 af Heptan

Mangan(II)hydroxid laver et pink bundfald, mens mangan(II)ionen i vandig opløsning er meget svagt pink.
Skriv et svar til: Find opløseligheden
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.