Fysik
Kan man bruge snorkel på dybt vand?
Hey, vi har fået stillet et spørgsmål af vores lærer: "Når fritidsdykkere skal ned på større dybder, har de luft med i trykflask. Hvorfor kan man ikke bare bruge en lang snorkel op til overfladen?"
Altså er lidt i tvivl, men går ud fra at det har noget med trykket at gøre?
Svar #1
06. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Ja, det har det. Trykket stiger ret hurtigt med dybden og bliver hurtigt for stort til at brystkassen kan modstå trykforskellen mellem vandet og luften i lungerne.
Svar #2
06. januar 2015 af loui4453 (Slettet)
Forestil dig en lang snorkel som en forlængelse af dit luftrør. Hver gang du ånder ud gør du det gennem røret som derved bliver fyldt med gammel luft. Jo længere snorklen er, jo mere gammel luft vil der 'ophobes' i den. Hver gang du ånder ind igen suger du alt det gamle luft ned i lungerne før det nye luft kan komme til. Derfor kan det ikke lade sig gøre, da du simpelthen ikek vil få noget ny ilt ned til lungerne af den vej. Selv med en snorkel på længde med din underarm er det tydeligt når du skal forsøge at svømme hurtigt - man trækker vejret hårdere end normalt fordi kroppen skal forbi den gamle luft først :)
Og btw. så hedder det fridykker og ikke fritidsdykker
Svar #4
06. januar 2015 af hesch (Slettet)
Trykforskelsproblematikken fremgår af #1: Lungerne har ikke kræfter til at "suge" luften (vrøvl) ned i et højere tryk.
I praksis kan man sagtens "snorkle" på dybt vand med kort snorkel: Man trækker luft ind, spærrer med tunge/svælg for indtrængende vand gennem snorklen, og dykker. Når man kommer op til overfladen igen, tømmer man lungerne for luft i et hurtigt stød, og trykker dermed vandet i snorklen ud i et "blæs", som en anden hval. Man har også disse snorkler med en bordtennisbold, der spærrer for indtrængende vand (så længe man vender snorklen opad i dykket ), men de virker ikke.
Men udstødningsteknikken virker, efter lidt øvelse og et par hosteanfald.
PS: Men du kan jo lave en lang snorkel med påmonteret kompressor/turbolader, til at trykke luften (ikke vrøvl) ned i dybet. Men husk at tjekke, at batterierne er opladede inden et dybt dyk.
Svar #5
06. januar 2015 af Heptan
Så det er derfor jeg altid har været ved at drukne når jeg brugte min børnesnorkel. Hvorfor er der ikke nogen der har fortalt mig det noget før?
Svar #6
06. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Der blev advaret kraftigt mod børnesnorklerne i min ungdom. Senere er det stilnet af, så jeg tror simpelthen, at du ikke er gammel nok til at have oplevet det. Det sker desværre ofte med advarsler. Når de har kørt nogen tid, går de i glemmebogen, og så har vi skaden med den yngre generation.
Jeg håber, vi her i fællesskab har givet dig noget, du kan bruge.
Skriv et svar til: Kan man bruge snorkel på dybt vand?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.