Biologi
Kroppens fysiologi og anatomi - huske alle navnene
Hej alle.. Jeg sidder her og kigger i en fysiologi/anatomi bog og undrer mig over hvordan man i alverden kommer til at huske alle navnene på knoglerne, musklerne, arterierne og venerne.. Vil måske gerne studere sundhedsteknologi næste år hvor det kræves at jeg har sundhedsvidenskab. Er der nogen (medicinstuderende/sygeplerskestuderende/andet) der kan komme med nogle råd til at huske alt dette udenad. For eksamen foregår nemlig uden hjælpemidler.
Svar #1
09. januar 2015 af Anxyous (Slettet)
Terpe, terpe, terpe, terpe. Medicinstuderende sidder på visse semestre og læser op mod 12-14 timer om dagen 7 dage om ugen for at kunne huske det hele.
Der findes også en del huskeregler til at lette hukommelsen i visse henseender, men i sidste ende må man sætte sig ned og lære det hele til fingerspidserne.
Svar #2
09. januar 2015 af JEEJ2008 (Slettet)
Man øver det del for del. Folk har forskellige måder at lære på, og når man ikke lige er inde i det, så kan det godt se voldsomt ud :D Når du begynder vil du hurtigt finde ud af hvad der fungerer bedst for dig, det være sig huskekort, læsemakkere, youtubefilm - alt tæller kan man sige. Du skal ikke være bekymret det handler om at finde rytmen, og for rigtig mange er det en fordel at se kroppen som en helhed, og ikke blot huske en masse ord. MVH.
Svar #3
09. januar 2015 af Dulugtergrimt (Slettet)
Svar #4
09. januar 2015 af AndersSSSS (Slettet)
Mange tak for jeres svar. Jeg overvejer lige nu at sætte mig ned og lære om kroppens anatomi og alle navnene på knoglerne. Men der er lige et problem. Har fundet en masse gode noter på nettet og her kaldes bl.a. hoftebenet for femur men i min bog står der corpus femoris. Det her er dog ikke det eneste tilfælde.. Til eksamen skal jeg kunne alle de her navne udenad. Men hvilket navn skal jeg forholde mig til? For det er langt nemmere at huske femur....
Svar #5
09. januar 2015 af Anxyous (Slettet)
#4: Femur er det korrekte navn på lårbenet.
Det bliver nemmere at huske navne efterhånden, da man lærer 'sproget'. I dette tilfælde f.eks. corpus femoris, som er selve skaftet på femur. Corpus betyder krop eller legeme, mens femoris er femur i ejefald, derfor: Corpus femoris = femurs krop (femurskaftet).
Mon ikke du bare har misforstået en pil, der peger på selve skaftet?
Og det forventes givetvis ikke, at du kan anatomien allerede inden du begynder på studiet, så hvis du spørger mig, ville jeg vente med at læse det op, indtil du rent faktisk skal kunne det, og så koncentrere mig om noget andet i mellemtiden. Men det er selvfølgelig dit eget valg.
Hvis du vil have en god anatomibog, kan du anskaffe dig Bevægeapparatets anatomi af Finn Bojsen-Møller. Den dækker hele bevægeapparatet bortset fra hoved/hals, og benyttes på medicinstudiet.
Skriv et svar til: Kroppens fysiologi og anatomi - huske alle navnene
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.