Fysik
Baggrundsstråling - enhed?
Hej!
Jeg sidder og laver en fysikrapport (halveringstid for protactinium Pa-234), hvor jeg skal beregne baggrundsstrålingen, men er faldet over en sten på vejen.
Hvad er enheden for baggrundsstrålingen?
Partikler? Bq? Tællinger?
Vi beregner desuden baggrundsstrålingen ud fra vores sidste 10 målinger (100 sekunder).
Hvorfor foretager man beregningerne ud fra de sidste 10 målinger, når man kan foretage målingerne inden man begynder på andre målinger?
Hvilket jeg går ud fra, ville være mere præcis.
På forhånd tak!
En god og stormfuld aften til jer derude!
Svar #1
10. januar 2015 af gustavbagger (Slettet)
Baggrundsstråling bliver målt i SI-enheden Sivert: http://en.wikipedia.org/wiki/Sievert
Man fortager adskillige målinger for at finde et mere præcist resultat ved at tage et gennemsnit.
Mvh.
Svar #2
10. januar 2015 af Heptan
Gad vide hvad baggrundsvind måles i? Det er ikke så lidt stormfuldt denne aften!
Svar #3
10. januar 2015 af KitlerKat (Slettet)
Gustavbagger:
Jeg er godt klar over, at resultatet bliver mere præcist, idet man tager gennemsnittet... Det undrer mig blot, at man ikke foretog målingerne for baggrundsstrålingen (og tog gennemsnittet) inden man begyndte at måle på de radioaktive henfald.... :-)
Sievert? Er det målt pr. sekund eller minut?
Heptan:
Baggrundsvind... Åh! Vi ville i hvert fald opnå et HØJT tal!
Svar #4
Som der står på linket er en Sievert lig med 1 m2/s2 eller 1 J/kg
Svar #5
10. januar 2015 af hesch (Slettet)
#2: I m/s2.
Man standser bilen på plan vej, i baggrundsvindens retning, sætter i frigear og slipper håndbremsen.
Så måler man simpelthen tiden for en acceleration fra fx 0 - 100 km/t, og omregner til enheden m/s2.
Svar #6
Så, når jeg får resultatet: 13,7 __ pr. 10 sekunder, vil det vel blive 1,37 Sv?
Svar #7
Så kan man beregne hvor stor en baggrundsstråling man bliver udsat for?
Bevæger man sig 100 m på 1 s, bliver man udsat for
100 km/t * 100 m * 1/1s = 100 * 103 m/(3600 s) * 100 m * 1/1s = 2778 m2/s2 = 2778 Sv
Det er en dødelig dosis! Man skal altså blive hjemme i dag, hvis ens bil accelererer 0 - 100 km/t på 1 s og 100 m.
Svar #8
10. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Man måler også baggrundsstålingen i tællinger pr sekund. Det afhænger af, hvad man har brug for. Jeg vil GÆTTE på, at du har lavet et forsøg, hvor du har foretaget tællinger med en kilde og noget andet udstyr, f. eks. målt tællingernes afhængighed af afstand til kilden. Her måler du i forvejen i tællinger, så det skal du også gøre på baggrundsstrålingen.
Hvad viser dit måleudstyr?
Svar #9
Hmm... Jamen jeg skullet beregne halveringstiden for Pa-234.
Derfor har vi målt på kilden i 600 sekunder, gennem LoggerPro, ved hjælp af GM-rør osv, hvor der blev målt pr. 10 sekunder.
De sidste 10 målinger (100 sekunder) tages gennemsnittet af, hvoraf vi fandt baggrundsstrålingen.
Derudfra finder vi Nkorrigeret ved at trække baggrundsstrålignen fra vores målinger, laver derefter en regression og beregner derudfra halveringstiden.
Problemet ligger egentlig i, at jeg er i tvivl om enheden, når det kommer til baggrundsstrålingen. Jeg ville først have skrevet "tællinger pr. 10 sekunder", dernæst "partikler pr. 10 sekunder" og så kom jeg til at tænke på Bq....
Svar #10
10. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Det ser ud til, at dine tal er i tællinger. GM-røret giver enkeltimpulser, så her er signalet tællinger. Du angiver "Nkorrigeret", hvilket iegn antyder tællinger. Desuden er der ingen grund til, at LoggerPro skal omsætte til anden enhed.
Jeg kender ikke andet til LoggerPro, end det, jeg har kunnet finde på nettet. Kan man under tællingen se talværdien vokse i spring på 1? Hvis det er tilfældet, er der tale om tællinger.
Svar #11
11. januar 2015 af KitlerKat (Slettet)
Det er helt rigtigt. Men betyder det, at min enhed skal hedde "tællinger" ? :-)
Svar #12
11. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Du kan godt skrive "tællinger pr sekund", men "s-1" er tilstrækkeligt.
Svar #14
Jeg formoder, du ha fået de 13,7 som gennemsnit af nogle hele tal. I så fald er svaret rigtigt.
Svar #16
Det jeg tænker på er, om du har beregnet det ud fra nogle HELE tal. Jeg vil regne med, at du har kørt flere gange og så taget gennemsnit. Hvis apparaturet viser tællinger, vil disse tal være hele. Hvis apparaturet bruger en anden enhed, vil de nok ikke være hele.
Skriv et svar til: Baggrundsstråling - enhed?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.