Debat

Læge - HTX vs STX?

16. januar 2015 af DidierJohnsen

Hej alle
Jeg går i 9. klasse, og vi er ved at sende ansøgninger afsted til gymnasielle uddannelser. Jeg har en drøm om at læse medicin efter mine 3 år på gymnasiet. Jeg tager enten STX eller HTX, men jeg er stærkt i tvivl. Der, hvor min tvivlen ligger, er, om hvordan det sociale liv er på de 2 forskellige uddannelser, og om der er forskelle. For mig lyder det, som om HTX er stærkt besat af genier og IT interesserede. Mens STX lyder som fest og hygge. Måske I kunne hjælpe mig? :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. januar 2015 af Jerslev

#0: Fordomme uden hold i virkeligheden udover ekstremer fra begge uddannelser. Du finder også bunkevis af "normale" unge mennesker begge steder.

Der er ingen forskel på dine faglige kompetencer, når du først er færdig.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. januar 2015 af Casabonn (Slettet)

Jeg giver Jerselv ret. Dog vil jeg lige pointere, at du nødvendigvis ikke har samme fag på HTX som på STX. Hvis du udlukkende ved, at du gerne vil læse medicin efter gymnasiet, synes jeg, du skal tænke over hvilke fag der både interesserer dig, men også tilbyder mest til dig ret fagligt mht. naturvidenskaben og medicin. STX er meget generelt, hvorimod HTX har flere "grene" som du kan skærpe dig ind på afhængigt af, hvad du vil efter gymnasiet.

/David


Svar #3
17. januar 2015 af DidierJohnsen

#2 Ja, det er rigtigt. Jeg har også selv fundet frem til de fag, som jeg ikke får brug for, som man skal have på STX, nemlig de humanistiske fag, hvorimod på HTX er der flere videnskabelige fag. Hvis jeg udelukkende skulle tænke på det faglige, ville jeg uden tvivl vælge HTX, men min skelnen ligger mest i det sociale. Der er jeg stærkt i tvivl.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. januar 2015 af Jerslev

#2+3: Rent naturvidenskabeligt er der ikke nævneværdig forskel på kompetencerne der opnås gennem STX eller HTX.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #5
18. januar 2015 af DidierJohnsen

Nej, det kan være rigtigt. Forskellen er bare, at der er mere praksis på HTX, men har det så ingen forskel? 
Jeg frygter også, at de humanistiske fag på STX (oldtidskundskab, kunstnerisk fag, sprog, religon etc.)  bliver for kedelige i længden og derved lettere at falde fra på. Hvis man skulle opnå højest karaktersnit, og man har større interesse og bedre viden i de videnskabelige fag, ville det være bedre på HTX? Jeg er dog rigtig god, hvad angår humanistiske fag, men nogle af dem er uinteressante, men jeg ville sagtens kunne score en af de højeste karakterer på. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. januar 2015 af Stats

Kan du lide at lave forsøg?? Kan du lide at arbejde sammen i grupper?? Kan du lide fysik, kemi, matematik??? Så valg dog htx. Det er den eneste gymnasielle uddannelse som har Fysik kemi og matematik som  HØJEST priorientet.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. januar 2015 af Savior123 (Slettet)

Hej #0. Har du været inde til åbenthus, eller har planer om at gøre det? For det kan virkelig gavne, at komme ud og se de forskellige gymnasier. Jeg vil helt klart anbefale HTX da naturvidenskaben du lære på HTX er mere relevante uddannelsen du ønsker. Jeg stod netop i samme situation mellem HTX og STX, og valgte i sidste ende at tage HTX (Da jeg ønskede at læse medicin efter 3.G). For at ikke virke klicheagtigt så er jeg særdeles god til historie, kristendom osv. og det er point jeg har let ved at score et 10 eller 12' tal - men valgte alligevel at tage HTX selvom matematik og fysik ikke var min stærke side... I dag ligger jeg inde med et snit på over 10 (1. standspunkt). Vil helt klart anbefale HTX hvis du er ambitiøs og har målsættet medicinstudiet! :)

Vh 


Svar #8
25. januar 2015 af DidierJohnsen

Hej #6 og #7

Ja, jeg er mest engageret i de videnskabelige fag og har fysik/kemi som yndlingsfag sammen med matematik. Vil helt klart tage HTX, hvis det udelukkende var for at blive superelev. Jeg skal til åbent hus i morgen på STX og HTX, hvor jeg forhåbentlig vil finde mit sidste og endelige svar på, hvilken vej jeg vil tage. Jeg er bare bange for, at HTX ikke bliver FOR "nørdet", men at der også er stor plads til det sociale, da det har en vigtig rolle for mig. De gode ting ved HTX for mig er sammenarbejdet i fagene, ambitiøse lærere og elever samt en masse praksis undervisning. Der, hvor tvivlen ligger er som sagt det sociale, hvor STX lyder som flere festaber. Men ja, min matematiklærer opfordrer mig også til at vælge HTX, så det regner jeg stærkt med! :)

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. januar 2015 af Savior123 (Slettet)

Hejsa #8. 

Var selv bange for at det blev for nørdet, da jeg går meget op i tøj og stil (ud over det faglige), men jeg kan trygt fortælle dig, at på HTX skal du nok få skabt det sociale på en yderst god måde. STX har mange fester med alkohol osv. - men det medfører også til at visse studerende falder bagud, hvorimod man på HTXa holder en stabil balance mellem det sociale samt faglige. ;)


Svar #10
25. januar 2015 af DidierJohnsen

Hejsaa

Præcis, kan mærke vi er lidt ens mht. sociale liv. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at der er mindst ligeså mange fester på HTX, som iøvrigt fester sammen med HHX i Slagelse, som på STX. Og ja, på STX er der mange, som ikke er ligeså engageret som på HTX. :) 

Vh


Svar #11
27. januar 2015 af DidierJohnsen

Hej igen

Jeg mangler lige svar på et sidste spørgsmål. Jeg har valgt mig for at tage HTX, og jeg skal jo selvfølgelig også vælge studieretning. Der er følgende tre, som man kan komme ind med: Fysik A & Mat A - Bioteknologi A & Mat A - Geovidenskab A & Mat A. Den, jeg hælder mest til, er Geovidenskab A&MatA, da den virker mest spændende. Jeg har meget viden i netop geografi og matematik samt fysik, som indgår i de fag. Biologi er jeg mest svækket i, da vores lærer er meget dårlig til at undervise os. Vi får kun papir med spørgsmål. Men den med bioteknologi lyder mest som en, der kan bruges til medicin, da man også har psykologi C. Hvad bør jeg tage? :)


Brugbart svar (1)

Svar #12
28. januar 2015 af Dulugtergrimt

Hvis du vil læse medicin, så skyder du sig selv i foden ved at tage geovidenskab. Det har absolut intet med "geografi" som de fleste kender det fra folkeskolen (hvor ligger byerne og landene) at gøre. Du bør søge noget matematik, fysik og kemi, alternativt noget matematik, fysik og biologi/bioteknologi.

Psykologi C er ligegyldigt.


Svar #13
28. januar 2015 af DidierJohnsen

Hej #12

Problemet er bare, at vi i dette år slet intet har lært om biologi, og da bioteknologi er en blanding af fysik/kemi og biologi, tror jeg bare, det ville blive svært. Men det undrer mig bare, at man godt kan komme ind på medicinstudiet med geovidenskab? :D

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. januar 2015 af Anxyous (Slettet)

#13:

Hvis du allerede nu har svært ved biologi, får du det meget svært på medicinstudiet. Gør dig selv en tjeneste nu, og begynd at lære det med det samme. Jeg kan ikke umiddelbart huske adgangskravene mht. fag, men de er ikke altid voldsomt specifikke. Biologien og kemien slipper du dog ikke for på studiet.


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. januar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

og selv om du har besluttet dig, så er der sikkert andre der også læser med...

Det kan af og til undre hvor meget den enkelte lægger i "det sociale" når man vælger ungdomsuddannelse. Når man er ved at vælge, ja så er det selvfølgelig vigtigt, men så stor forskel er der heller ikke. Det kommer nok mest an på en selv. Jeg valgte selv HHX i sin tid, da der var mindre mobning end på de STX-skoler jeg kunne vælge. Det er vel egentlig også en slags socialt-valg?

Og når man så vælger, ja så skal man jo også huske på at fem år senere, er gymnasiet long gone og man vender ikke tilbage. Og hvis man er en fest-abe, men samtidigt godt med, med hensyn til de naturvidenskabelige fag, så er det en dårlig undskyldning at vælge STX pga. det sociale. Man har også fester på HHX og HTX (og adgangskursus hvis man lige vil være håndværker før man læser videre). Derudover har langt de fleste studier på universitetet også fester, så man går ikke glip af noget ved at vælge HTX, allerhøjest old-ævl og idræt...

Hilsen Lars


Svar #16
28. januar 2015 af DidierJohnsen

#14 
Jeg har det ikke svært på den måde ved biologi, for jeg vil sagtens kunne forstå fagets mål og begreber. Dog har min klasse fået en meget uengageret lærer, som udelukkende giver os 5 stks papirer med spørgsmål = Vi læser intet, absolut INTET. Jeg har flere bøger hjemme om biologi, som jeg sagtens ville kunne gå i gang med at læse, men det kræver også hjælp til at forstå det af fx en lærer. Kemien tager jeg på A eller B niveau. 

#15 Det er jeg godt klar over. Havde dog stadig lov til at beslutte mig uden at vente på, at andre skulle følge med, eller hvad du nu hentyder til. ;)
Nej, ved godt, der er lige mange fester osv, men har været på HTX, og det er meget med, at folk bare sidder på deres PC'er og hygger - lidt asocialt - Og at der slet ikke er så mange piger for den sags skyld. :)
Jeg vælger HTX udelukkende på baggrund af, at jeg har det bedre ved at lære noget i praksis end teori, og det er der meget mere af på HTX, om man vil det eller ej. :)

Vh


Brugbart svar (1)

Svar #17
28. januar 2015 af Dulugtergrimt

Hvor satan står der at man kan komme ind med geovidenskab? Det er gået min næse forbi i hvert fald.

Hvis du ikke kan biologi, så er gymnasiet en god mulighed for at lære det - vil du læse medicin kommer du ikke uden om cellebiologi, da det ret beset er det, studiet handler om. Så det er i bund og grund om at komme igang. Jo før jo bedre.

Svar #18
28. januar 2015 af DidierJohnsen

#17 Inde under ug.dk. Følgende er skrevet under medicin: Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk B og matematik A samt enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B. Alle fag skal være bestået.
Men ja, giver dig 100% ret i, at man vil kunne få gang i det på gymnasiet. Men alternativet er bare, at jeg selv må finde mine biologi bøger frem. :-D
Nu læser mine 2 brødre medicin, og de siger, det er mest kemien og fysikken, der er grundlaget for det meste. Så et eller andet sted kunne jeg også vælge at tage fysik og kemi på b. ;) 
Jeg føler bare, at de to fag bliver meget det samme, det er selvfølgelig også godt. Men faget geovidenskab er meget spændende, måske bare ikke den vej, jeg skal gå. Men det jo så det :)

Vh
 


Brugbart svar (0)

Svar #19
29. januar 2015 af Dulugtergrimt

Well, nu er fysik jo så grundlag for alle andre naturvidenskabelige fag - men hvis du ikke gider biologi og celler, så vil jeg råde dig til et andet studie. Uagtet, hvad dine brødre så fortæller dig.

Svar #20
29. januar 2015 af DidierJohnsen

#19 Det kan du have ret i. Jeg har aldrig sagt, jeg ikke "gider" biologi og celler haha. Jeg har hele tiden sagt, at jeg ikke har fået lært så meget om det, dog har jeg stadig alle mine notater om bla. celler og en masse bøger. Jeg kunne sagtens tage den studieretning med biologi, det ville ikke blive et problem. Og desuden, jeg står 120% ved, at jeg skal læse medicin efter gym, om du vil det eller ej. :) 

Vh


Forrige 1 2 Næste

Der er 30 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.