Matematik
Differentialligning ved øl
Hej folkens, jeg har dette prpjekt kørende i Matematik i emnet differentialligner. Dog ville dte være dejligt med feedback på to opgaver, hvor jeg ikke er sikker på at jeg har regnet den første rigtgt, og gerne vil have hjælp til at løse den anden.
I nednestående fil kan alle opgaverne ses, samt oplysningerne.
Opgave 4 (Har jeg formået at regne det korrekt?)
I denne opgave skal vi beregne alkoholprocenten i øllet, efter en times aftapning (60 liter).
Dette gøres ved at indsætte den kendte værdi i løsningsfunktion y(60).
y(60) = 2,8 + 5,8 * e^(-0.01*60)
= 5,983107 %
Opgave 5. I denne opgave skal vi beregne hvor meget man skal tappe fra beholderen med øl, før alkoholprocenten formår at opnå almen pilsnerstyrke (4,2 %).
Sætter man ikke blot y(x) = 4,2 og isolere i forhold til x? Ellers skal man bruge differentialligningen mere?
Mange tak på forhånd!
Svar #1
02. februar 2015 af peter lind
Nej. y(x) angiver mængden af alkohol i ankeret, så løsningen til den ligning angiver hvornår, der er 4,2 l alkohol i ankeret.
Hvis du starter med mængden V0 liter øl skal skal du løse ligningen y(x)/(V0-x) = 0.042
Svar #2
02. februar 2015 af MatBioFyKe (Slettet)
Så min startmængde er hvad? Tænker at det hverken kan være 0 eller de 60 liter givet fra opgave 3. Min startmængde må så vel være de 100 L der forekommer i beholderen (obs. dette var også en oplysning - men den står desværre ikke i filen).
Skriv et svar til: Differentialligning ved øl
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.