Matematik
Hjælp med differentiering som sættes =0
Jeg kender funktionen

1. Ud fra 
find dy/dx
2. Ud fra ligninen
find den implicitte funktion y=f(x) og redegør for hvordan den passer med det fundne udtryk for dy/dx.
Jeg ved godt hvad en differentiering er. Men forstår ikke hvad der menes med at det hele er =0
Svar #1
03. februar 2015 af Therk
Med

og

har du at

Isolér fx y og lad den være en funktion af x (kald den fx f(x) som de gør i opg. 2).
Svar #2
03. februar 2015 af Velella (Slettet)
Jeg har isoleret y i funktion og har
er det så svaret på opgave 1 eller skulle der gøres mere? Vi mangler vel bare at differentiere den også har vi svaret.
Svar #3
Har løst den første ved at isolere y og derefter differentiere den. Men kan nu ikke finde ud af toeren.
Svar #5
Jeg er forvirret.. Den er vel stamfunktion til det differentierde udtryk som vi fandt. Jeg tror ikke jeg fanger den.
Svar #6
En implicit funktion er jo bare en funktion med flere ukendte variabler hvorved den ikke kan løses.
Svar #7
Sætter vi den isolere funktion for y ligemed f(x)? Tror ikke jeg fanger regnemetoden.
Svar #8
03. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Ligningen F(x,y) definerer implicit funktionen y(x). I 1) skal man finde dy/dx ved implicit differentiation af
F(x,y) = x3 + 6x - 3y + 9 = 0 ,
dvs.
3x2 + 6 - 3·(dy/dx) = 0
og dermed
dy/dx = x2 + 2 .
I 2) isolerer man y direkte af ligningen F(x,y) = 0 , dvs.
y(x) = (1/3)x3 + 2x + 3 .
Vi ser ved differentiation af udtrykket for y(x), at dette resultat er konsistent med resultatet i 1) for dy/dx, der blev fundet ved implicit differentiation.
Skriv et svar til: Hjælp med differentiering som sættes =0
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.