Matematik
Problemer med differentialligningen
hey jeg sidder her og skal til at lave en opgave der hedder:
Vis at v=√(mg/k)*((1+c*e-dt)/(1-c*e-dt)), hvor d=2√(gk/m), er løsningen til differentialligningen
v'=g-(k/m)v2, hvor c er konstant
Hvis nogen kan hjælpe ville det være super. Tak på forhånd.
Svar #2
12. februar 2015 af NemoNoOne (Slettet)
jeg ser at det er den samme opgave, men den giver kun svar på den første og ikke den jeg har problemer med :P
Svar #3
12. februar 2015 af Soeffi
#2jeg ser at det er den samme opgave, men den giver kun svar på den første og ikke den jeg har problemer med :P
Det må du undskylde, jeg troede, at det var 1'eren, du mente. Jeg vedlægger begge opgaver.

Hvor går du i stå?
Svar #4
Jeg ser på den første af dem i det vi finder venstre side bliver c til -c og e^(-k/m)t bliver til (k/m) * e^-(k/m)t jeg tror bare det er det med at der står √ foran mg/k og hvad d er der smider mig af :P
Svar #5
12. februar 2015 af Soeffi
#4Jeg ser på den første af dem i det vi finder venstre side bliver c til -c og e^(-k/m)t bliver til (k/m) * e^-(k/m)t jeg tror bare det er det med at der står √ foran mg/k og hvad d er der smider mig af :P
Du skulle få

Prøv nu at beregne

Svar #6
Jeg forstår det ikke... hvor blev √(mg/k) af? hvorfor er der et ' efter ) og hvor for du -4 fra?
Skriv et svar til: Problemer med differentialligningen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![\sqrt{\frac{mg}{k}}\cdot d\cdot \frac{-ce^{-dt}[(1+ce^{-dt})+(1-ce^{-dt})]}{(1-ce^{-dt})^{2}}=](https://media.studieportalen.dk/images/equations/xlH_CP59ZqA6cZQWzt7NDQ==.gif)