Biologi

Beregning af konc af organiske fosfater i hæmoglobin

13. februar 2015 af HeideCh (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Er der nogle der har et forslag til hvordan man regner indholdet af inositol pentafosfat i erytrocytter så jeg ender med enheden (µmol P/ml erytrocyt) ud fra nedenstående oplysninger:

700 µL erytrocytter ekstraheres med 2100 µL 20 % TFA (for at frigive inositol pentafosfat fra hæmoglobin)
De 2100 µL frysetørres så alt væske fordampes og der kun er pulver tilbage.

Pulveret opløses i 2000 µL vand og 100 µL af denne opløsning påsættes en kolonne. 

Følgende absorbans aflæses: 0,4874 

Jeg ved at inositol pentafosfat har en absorbans ekstinktionskoefficient på 0,9649, og ved division med absorbansen fås en koncentration på:

0,4874/0,9649 = 0,5053 µmol

Jeg er nu i tvivl om hvordan jeg regner videre, både mht til hvilken fortyndingsfaktor og om hvorvidt jeg skal tage højde for injiceringen af de 100 µL?

Jeg håber der er nogle kloge hoveder derude som kan være behjælpelige :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2015 af mathon

Hvilken fortynding?

Brugbart svar (1)

Svar #2
13. februar 2015 af Soeffi

700 µL erytrocytter ekstraheres med 2100 µL 20 % TFA (for at frigive inositol pentafosfat fra hæmoglobin)

De 2100 µL frysetørres så alt væske fordampes og der kun er pulver tilbage.

Pulveret opløses i 2000 µL vand og 100 µL af denne opløsning påsættes en kolonne. 

Jeg forstår det sådan, at alt det stof, du leder efter, befinder sig i pulveret. Du udtager en tyvendedel af denne mængde og måler koncentrationen i 100 μL af en opløsning af pulveret. Antal mol af stoffet i denne opløsning skal ganges med tyve for at finde antal mol i den oprindelige prøve.

Brugbart svar (1)

Svar #3
13. februar 2015 af mathon

En udtagelse af 1/20  - 100 μL - af stamopløsningen er ikke identisk med en fortynding.
      Men som nævnt i #2 indeholder stamopløsningen 20·stofmængden i de 100 μL.

Skriv et svar til: Beregning af konc af organiske fosfater i hæmoglobin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.