Matematik

simplex metode og koefficienter

15. februar 2015 af Danneiela (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. I simplexmetoden har vi en objektfunktion bestående af konstanter og variable; konstanterne har oplagt en indvirkning på objektværdien, men har de også en indvirkning på løsningen? Altså, så længe vi selvfølgelig holder samme ratio?

Dvs. 5x + 30y + 2z (mht bibetingelser) og 10x + 60y + 4z (mht. de samme bibetingelser) , vil dette give samme optimale løsning (x,y,z)? Jeg er ikke helt sikker, men et par opgaver som jeg lige har regnet har denne egenskab, og så tænkte jeg jo at det ville være lettere at lave objektfunktionen til en simplere funktion, og så bare simplexmetode på den, og så indsætte (x,y,z) i den oprindelig funktion?

Men er som sagt ikke sikker, og det virkede kun på de par opgaver jeg lavede.

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at forklare, hvad det drejer sig om, objektfunktion, løsning, ratio?

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. februar 2015 af peter lind

Du kan godt forenkle det ved at bruge den første objektfunktion frem for den anden.

Det er nemmest at se i den grafiske fortolkning. Der angiver objektfunktionen en ret linje eller plan. Denne linje eller plan er den samme uafhængig af om du har gange eller divideret objektfunktionen med et tal. Det ændrer ikke noget i forhold til resten.

I simpleks skemaet betyder det at du ganger linjen med objektfunktionen med et tal. Det ændrer intet med resten, som i realiteten r et ligningssystem, du skal løse

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. februar 2015 af peter lind

Tip

Lav opgaven i et regneark. Det fjerner selve byrden med de numeriske beregninger; men beholder det væsentlige i metoden

Skriv et svar til: simplex metode og koefficienter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.