Kemi

Bestemmelse af CH3COOh i eddike

21. februar 2015 af Sussie110 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er 2. stx'er og har fået en rapport for. Problemet er, at jeg ik har været der den dag, hvor den blev forklaret. Det har resulteret i, at jeg nu sidder her og ikke rigtig kan besvare nogle spørgsmål. Derfor håber jeg, at der er nogle der kan hjælpe mig. Her er de ting der blev udleveret fra starten:

Fremgangsmåde:

1. Afmål 0,15 mL eddike (med finpipette) og tilfør til en brønd

2. Tilsæt 1 dr. indikator og placer en magnet i opløeningen.

3. Nulstil buretten med 0,10 M NaOH

4. Start titrering

5. Stop titrering, når farven er skriftet og er vedvarende - noter det tilsatte volumen.

6. Lav endnu en titrering af 0,15 mL eddike

7. Lav en tredjre titrering. 

Resultater: 

Gennemsnittet af tilsat NaOH er 1,37 mL.

HER ER SPØRGSMÅLENE:

b. Beregn stofmængde af tilsat NaOH (og dermed OH-) til ækvivalenspunktet.

c.    Ud fra reaktionsskemaet bestemmes stofmængden CH3COOH, der har været i prøven.

d.    Beregn stofmængdekoncentrationen af CH3COOH i eddiken.

e.    Beregn massen af CH3COOH, der er i 1 L eddike.

f.    Beregn % -indholdet af CH3COOH i eddiken. Densiteten af eddike er 1000 g/L og sammenlign med op¬lysningerne på flasken (5,0 %). 

g.    Udregn resultatets procentvise afvigelse fra flaskens oplysninger (5,0 %). 

Håber nogle kan hjælpe.

Mvh. Louise 

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2015 af Heptan

Jeg går ud fra at du har brug for hjælp til alle spørgsmål, så lad os starte fra en ende af.

b. Brug n = cV. De reagerer i forholdet 1:1

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. februar 2015 af F5 (Slettet)

Jeg lavede en lignende rapport sidste år. Jeg har vedhæftet den her - lærerens kommentar er med.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. februar 2015 af F5 (Slettet)

Opgaveformuleringen til min rapport er vedhæftet her, hvis det skulle hjælpe.

Vedhæftet fil:eddikesyreindhold (2).pdf

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. februar 2015 af Heptan

Jamen held og lykke med det så

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. februar 2015 af mathon

CH3COOH                                OH-

(0,15 mL) · cs        =       (1,37 mL) · (0,100 M)                      

c_s=\frac{1{,}37}{0,15}\cdot (0{,}100\; M)=0,91333\; M

p_{masse\%}=\frac{100\cdot c_s\cdot M}{\varrho }=\frac{100\cdot \left ( 0,91333\; \frac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 60,05\; \frac{g}{mol} \right )}{1000\; \frac{g}{L}}\%=5,5\%

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. februar 2015 af mathon

f.
   detaljer:
     ren eddikesyre i voluminet V
                                                          m_{ren\; syre}=V\cdot c\cdot M
     V's opløsningsmasse
                                                          m_{syreopl\o sning}=V\cdot \varrho

relativ syrerenhedsprocent:
                                                          p_{masseprocent}=\frac{m_{ren}}{m_{syreopl\o sning}}\cdot 100\%

p_{masseprocent}=\frac{V\cdot c\cdot M}{V\cdot \rho }\cdot 100\%

p_{masseprocent}=\frac{c\cdot M}{\rho }\cdot 100\%

Skriv et svar til: Bestemmelse af CH3COOh i eddike

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.