Fysik

Energi - kugle og graf

22. februar 2015 af TheHighSchooler (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Er der nogen der kan forklare mig hvordan den vedhæftede graf fungerer.

En sta°lkugle med massen 210 g slippes til tiden t =0 s et stykke over en vandret, ha°rd plade. Grafer nedenfor viser kuglens hastighed v som funktion af tiden, idet hastigheden regnes positiv opad. Ved hvert stød mod pladen mister kuglen samme brøkdel af sin kinetiske energi. Der ses bort fra luftmodstand. 

Den nedadgående fart regnes i - m/s, hvilket så betyder at kuglen har en fart på -6 m/s lige inden den rammer pladen? Herefter får den et opspring, der giver den opadgående fart, som regnes i + m/s - her er farten så 5 m/s, hvis jeg har fårstået det ret. Derefter falder kuglen igen, og opnår en fart på - 5 m/s. 

Har jeg ret i disse antagelser, eller skal farten, som står i minus, ses som værende 6 nedadgående meter (stadigvæk i positiv) og dermed ikke -6 m/s?

Desuden; jeg kan ikke lige finde ud af, hvilken højde kuglen bliver sluppet fra - hvordan kan jeg aflæse det ud fra grafen?

Og hvis det er, at kuglen rammer pladen der hvor der står stød, hvorfor står der så ikke stød ud fra de negative hastigheder, det er vel der hvor kuglen rammer pladen, mens den befinder sig i luften ved de positive hastigheder?

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. februar 2015 af peter lind

Din første antagelse er korrekt. Stødet er ikke fuldstændig elastisk, så kuglen mister energi ved stødet og dermed også fart. Når der som her regnes med fortegn bør du bruge ordet hastighed. Fart er den numeriske værdi af hastigheden.

Jeg ved ikke hvad du mener med nedadgående meter.

Du kan finde hvor højt kuglen når op eller hvad højden var ved at bruge energibevarelse

Svar #2
22. februar 2015 af TheHighSchooler (Slettet)

Okay, hvad jeg dog ikke forstår er, hvordan 'støddene' (der hvor kuglen rammer den hårde plade) står markeret ved de positive hastigheder, altså der hvor kuglen er på vej op. 'Støddene' burde stå markeret i den anden ende af grafen, med de negative hastigheder, hvor bolden er på vej nedad.

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. februar 2015 af peter lind

Du har ret i at det ville være bedre

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. februar 2015 af hesch (Slettet)

#2: Støddene markerer en "x-koordinat", altså et tidspunkt. Grafen danner en springfunktion til dette tidspunkt, i hvilken der derfor ikke kan tages stilling til hastighedens størrelse, endsige om den er positiv eller negativ.

Skriv et svar til: Energi - kugle og graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.