Fysik
Impuls opgaver
Der er nogle simple opgaver indenfor emnet impuls, som jeg sidder og har lidt problemer med (jeg har generelt svært ved emnet).
1) En kraft på 50 N påvirker et legeme på 20kg i 4 sekunder. Derved standses legemet.
Her har jeg løst første opgave om impulsændring. Dernæst stilles der opgaven:
"Bestem legemets oprindelige hastighed". Det tætteste jeg kom på var at kigge på bevaring af bevægelsesmængde da både før- og efterhastighed skal udfyldes, men det peger oplysningerne ikke hen mod.
2) En vogn med massen 300 gram er i hvile, og en anden vogn med hastigheden (her menes nok "massen") 430 gram støder totalt uelastisk ind i denne. Vognen i bevægelse har hastigheden 2.73 m/s
"Find hastigheden efter stødet"
Der skulle vidst være en formel for fuldstændig uelastisk stød der går på: v = (m1*u1+m2+u2)/(m1+m2)
Jeg har svært ved at finde frem til hvordan oplysningerne kan bruges med den formel. Bl.a fordi jeg er usikker på hvorledes jeg finder hastigheden efter stødet. Er det bare at angive størrelserne, masserne m1=430 gram og m2=300 gram, samt u1=2.73 m/s og u2=0 m/s, hvorefter man udregner "v"?
Svar #1
23. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
1) Der er tale om en opgave med konstant acceleration a . Man har
v(t) = v0 + at
Accelerationen a findes af oplysningen om kraftens størrelse og massens størrelse
a = -50N / 20kg = -2,5 m/s2 (a er negativ, da der bremses),
og dermed, at v(t) = 0, at
v0 = -at = 2,5 m/s2 ·4 s = 10,0 m/s .
Svar #2
24. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
2)
Før stødet: pfør = m1·u1 + m2·u2 = 0,33 kg · 2,73 m/s + 0,3 kg · 0 m/s = 1.1739 kg·m/s
Efter stødet: pefter = (m1 + m2)·v = 0,73 kg · v
Impulsbevarelse: pfør = pefter ⇒ 1.1739 kg·m/s = 0,73 kg · v
eller
v = 1,1739 kg·m/s / 0,73 kg = 1,608 m/s
Svar #3
24. februar 2015 af ShadH
Hvordan kan du afgøre at der er tale om konstant acceleration?
Der er vel ikke impulsbevarelse ved et uelastisk stød. Gør det sig ikke blot gældende for elastisk?
Svar #4
1) Der er tale om en konstant kraft.
2) Impulsen er bevaret også i et uelastisk stød. Noget af den kinetiske energi går tabt efter stødet i et uelastisk stød.
Svar #5
24. februar 2015 af ShadH
Vil man opnå en forskel givet at det var et elastisk stød?
Desuden kan jeg ikke se pointen i formlen: v = (m1*u1+m2+u2)/(m1+m2) hvis pfør=pefter også gør sig gældende for uelastisk stød.
Svar #6
Pointen ved et totalt uelastisk stød er, at v1 = v2 = vfælles . De to vogne følges ad efter stødet. Hvis stødet er elastisk, skal man også have fat i energibevarelse for at få to ligninger til at bestemme v1 og v2 .
Svar #8
Fordi hastigheden er 0 m/s , når legemet er bragt til standsning.
Skriv et svar til: Impuls opgaver
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.