Fysik

Forskellen på en Laserpens farve, når man måler bølgelængden

15. marts 2015 af CLynge123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har lavet et forsøg hvor formålet er at måle laserens bølgelængde. Jeg har brugt 3 forskellige farver af en laser (rød, blå og grøn). De sættes op sådan at de lyser ind gennem et optisk gitter, og dermed vises nogle ordner, som vi kalder "n". (se vedhæftede fil). Men jeg får ikke vist lige så mange ordner ved alle laserene. Ved den blå får jeg vist 4 ordner, hvorimod ved den røde får jeg kun vist 2 ordner, og ved den grønne får jeg vist 3 ordner. Er det blot en simpel fejlkilde, da laserene ikke alle har lige meget batterie på, og derfor har forskellig styrker?  

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2015 af peter lind

Det er fordi afbøjningen er afhængig af bølgelængden hvilket også fremgår af gitterligningen, som du formodentlig kender. Hvis for eks. ligningen siger den skal afbøjes mere end 90º får du jo ikke ret mange linjer på skærmen

Svar #2
15. marts 2015 af CLynge123 (Slettet)

Ja, kender jeg kender godt til gitterligningen. Det vil altså sige at der er forskel på laserenes bølgelængder, og det gør jeg at ikke får lige så mange afbøjninger?

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts 2015 af peter lind

ja. Du kan evt. beregne hvor meget de "manglende" ordner skulle afbøjes

Skriv et svar til: Forskellen på en Laserpens farve, når man måler bølgelængden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.