Kemi
Bestem stoffer?!hjælp
Hej
Jeg har fået giver vedhæftet opgave, men jeg ved ikke hvordan jeg skal besvare den
Er der nogle, der kan hjælpe, please?
vh
desperat elev
Svar #1
18. marts 2015 af Soeffi

1. Opløseligt i vand: typisk alkoholer, aldehyder og syrer.
2. Farver ikke lakmus rød: er ikke en syre.
3. Reagerer ikke med Tollens reagens: er ikke en aldehyd.
4. Oxideres til syre (som farver lakmus rød): er en alkohol eller aldehyd.
Svar #3
18. marts 2015 af ejejejej (Slettet)
men burde det ikke kun være en alkohol? Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor det skal kunne være en aldehyd?
Svar #4
18. marts 2015 af Soeffi
#3men burde det ikke kun være en alkohol? Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor det skal kunne være en aldehyd?
Svaret ligger i alle svar lagt sammen, ikke kun det sidste.
Svar #6
18. marts 2015 af Heptan
Man tegner de 5 væsker som strukturformler, og undersøger om de kan oxideres, om de er polære osv. Så undersøger man hvad de forskellige prøver indikerer.
Svar #7
hvordan skal jeg undersøge om de kan oxideres? :/ Og er det så ud fra disse oplysninger, man derved får, at man skal undersøge hvad de forskellige prøver viser?
Svar #8
18. marts 2015 af Heptan
Ved at bestemme oxidationstallet for det relevante carbonatom. Det maksimale oxidationstrin for carbon er +IV, så hvis det er mindre kan det altså oxideres. Ellers kan du lære følgende udenad:
Alkoholer kan oxideres mildt til aldehyder, som kan oxideres mildt til carboxylsyrer. Carboxylsyrer har OT(C) = +III eller mindre, og de kan derfor forbrændes eller dekomponere til CO2, som har OT(C) = +IV ... det er, under skrappe betingelser.
Ketoner er vanskelige at oxidere, men ligesom carboxylsyrer kan de forbrændes.
Svar #9
Okay.
Jeg blev lidt i tvivl i forhold til undersøgelsen af de 4 prøver ovenfor. Der står, at syre ikke farver lakmus rød, men i prøve 4, står der, at syre netop farver lakmus rød. Er lidt forvirret...
Svar #10
18. marts 2015 af Heptan
Det korrekte er: syre farver lakmus rød.
Så hvis X ikke farver lakmus rød, er X altså ikke en syre. Giver det mening?
Svar #12
Jeg har lige endnu et spm:)
Alkoholen C6C5CH2OH --> er den primær?
Skriv et svar til: Bestem stoffer?!hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.