Fysik

beregning af temperaturstigning?? - arbejde og energi

21. marts 2015 af 321bj (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvordan skal jeg løse denne opgave?

Jeg har ikke lige overblik over, hvilken formel disse oplysningerne passer ind i. Jeg kender massen af bremseskiverne som (6,1 kg) og deres materiales specifikke varmekapacitet (0,51 kJ/(kg*K)). Derudover kender jeg bilens masse (950 kg) og hvor mange km/t hastigheden sænkes med når den bremse (70 km/t = 19,44 m/s). 

Men hvordan beregner jeg temperaturstigningen i bremseskiverne?

Vedhæftet fil: ff.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. marts 2015 af peter lind

Tab i kinetisk energi = tilført varme = Q = m*c*ΔT  m masse af bremseskiver, c specifik varmekapacitet, ΔT temperaturstigning

Svar #2
21. marts 2015 af 321bj (Slettet)

så jeg skal ikke bruge bilens masse og bremsehastighed til noget ?

Brugbart svar (1)

Svar #3
21. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Jo, det bruges til at beregne tabet i kinetisk energi, der her antages fuldstændigt at omdannes til indre energi i skiverne.

Svar #4
22. marts 2015 af 321bj (Slettet)

men hvordan udleder jeg formlerne? jeg har ikke noget overblik over det, andet end jeg har en idé om, hvilke størrelser jeg kender. Er det bare denne formel jeg skal bruge m*c*ΔT som er skrevet i svar 1 ?

Brugbart svar (1)

Svar #5
22. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Toget bremses fra hastigheden v1 = 120 km/h til hastigheden v2 = 50 km/t . Derved mister det den kinestiske energi

ΔEkin = (1/s)mtogv12 - (1/2)mtogv22

Det antages, at hele tabet i kinetisk energi går til opvarmning i bremserne, så man har

ΔEkin = mbrems·cstål·ΔT

Find nu temperaturstigningen ΔT .

Svar #6
22. marts 2015 af 321bj (Slettet)

tak for hjælpen

Skriv et svar til: beregning af temperaturstigning?? - arbejde og energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.