Matematik
Toppunkt for følgende andengradspolynomium
Jeg sidder med dette tilsyneladende ganske simple andengradspolynomium.
Jeg får det toppunktet til at være (-0,5; 20). Rettelserne i opgaven siger imidlertid, at resultatet er (-0,5; 20,25). Nogen der kan forklare hvorfor?

Svar #3
25. marts 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)
Uha, alt det ' "mærke af" har jeg slet ikke haft endnu. Måske er det derfor? Resultatet burde ellers blive det samme, tænker jeg :)
Svar #4
Gud ja, Mathon.. Der står jo selvfølgelig 20x - x.. Hvor er jeg dum. Jeg tænkter på ax^2 og bx og c, men så må c altså i dette tilfælde være = 0
Svar #7
25. marts 2015 af Galo1s (Slettet)
Mon ikke, du har skrevet polynomiet forkert op..? Det polynomium, jeg skrev i #1, har det rigtige toppunkt ifølge din facitliste, og det giver heller ikke mening, at dele førstegradsleddet op.
Svar #8
#7Mon ikke, du har skrevet polynomiet forkert op..? Det polynomium, jeg skrev i #1, har det rigtige toppunkt ifølge din facitliste, og det giver heller ingen mening, at dele førstegradsleddet op.
Du har helt ret. Jeg havde skrevet det forkert op! ;) Tal fordi du hjapl med at opklare det. Og du har helt ret. Det gav ikke mening at splitte det op.
Svar #10
25. marts 2015 af PeterValberg
Toppunktet for parablen y = ax2 + bx + c kan bestemmes som:

hvor d = b2 - 4ac
Skriv et svar til: Toppunkt for følgende andengradspolynomium
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

.