Kemi

Stærke Syre

09. april 2015 af Mortenkat (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan kan man se hvilke syre der er stærkst, helst med en forklaring da jeg gerne vil lære det hvis der nu kommer andre stoffer i en anden opgave

Svar #1
09. april 2015 af Mortenkat (Slettet)

jeg ved at jo større pka er, desto svagere er syren..

men skal man ikke beregne konsentrationen ud? det har jeg ikke nok oplysninger til at gøre det med.

tænker på hvis sådan et spørgsmål kommer til eksamen, hvad gøre man :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april 2015 af Heptan

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2015 af Heptan

Der skal du så tænke fundamentalt på, hvad det vil sige at være en syre. Syrer har let ved at afgive protoner, og i strukturerne har de været så venlige at vise hvilket hydrogenatom der er mest surt i hvert molekyle. Du burde vide at carboxylsyrer er stærkere syrer end alkoholer og phenoler. Så kan vi udelukke nr. 3 og 4 fra venstre.

Desuden skal man vide at tilstedeværelsen af elektrontiltrækkende grupper, som fx chlor, gør syren mere sur ved at trække elektronerne væk fra carboxylsyregruppen. Jo tættere den elektrontiltrækkende gruppe er på syregruppen, jo stærkere bliver syren. Det vil være en god idé blot at få en fornemmelse for, hvad der gør en syre sur, så man ikke skal lave 100 huskeregler som man så glemmer.

Skriv et svar til: Stærke Syre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.