Fysik

Strengbølger - at finde sammenhæng og dimensionsanalyse

11. april 2015 af cec12 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal skrive en rapport i fysik, hvor formålet er at finde en sammenhæng mellem strengbølgers hastighed, strengens udspænding samt dens masse pr. længde.

Jeg har en formel som ser således ud: v=Fa⋅μb, og jeg har ved hjælp af dimensionsanalyse regnet mig frem til at a=0,5 og b=-0,5. 

Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg har sat bundet en snor mellem en vibrator i en funktionsgenerator og en trisse med et lod hængende. I første del af forsøget har jeg brugt én snor og fem forskellige lodder, og i anden del har jeg brugt ét lod og fem forskellige snore. 

Jeg har lavet en tabel og en graf for begge dele, og har fundet en forskrift, som i første del er knap 0,5 og i anden del knap -0,5. Nu skal jeg så lave databehandling, men ved ikke hvad jeg skal skrive, så hjælp modtages meget gerne! 

Jeg har vedhæftet tabellen for del 1, hvis det er til nogen hjælp. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2015 af peter lind

Du skal skrive hvad du har fået og om regressionsanalysen har fungeret rimeligt (r nær 1) Du skal så diskutere om der er fejlkilder, som kan have påvirket resultatet.

Der mangler enheder og med hvilken nøjagtighed kender du bølgelængden ?

Svar #2
11. april 2015 af cec12 (Slettet)

Du skal skrive hvad du har fået og om regressionsanalysen har fungeret rimeligt (r nær 1) Du skal så diskutere om der er fejlkilder, som kan have påvirket resultatet.

Der mangler enheder og med hvilken nøjagtighed kender du bølgelængden ?

Min forskrift for del 1 er f(x)=858.869*x0.474159, og min regressionsgrad er 0,997.

Min forskrift for del 2 er f(x)=1.21937*x0.464636 og regressionsgraden er 0,998. 

Lambda er kun taget på øjemål, så den er dermed ret unøjagtig, og har noteret det som usikkerhedskilde under mit diskussions-punkt. Enheder mangler, da programmet, jeg bruger ikke tillader mig at skrive det ind, men jeg kan sige, at massen for loddet er målt i kg, f_tyngde er tyngdekraftens påvirkning (er usikker på enheden), frekvensen er målt i herz og fart (v) er målt i meter pr. sekund

Svar #3

Desuden har min lærer fortalt mig, at i opgave 1 er b min 0,5 som jeg fandt i min dimensionsanalyse, og a er my, som er masse pr længde. I opgave 2 er b igen min b som den er fundet i dimensionsanalysen, og a skulle gerne være tyngdekraften (og er konstant). Men forstår det ikke rigtigt..

Brugbart svar (0)

Svar #4

så kan du forklare dit resultat med den store unøjagtighed på bølgelængden. Dine værdier af r tyder på at du har den rigtige type formel

Svar #5

så kan du forklare dit resultat med den store unøjagtighed på bølgelængden. Dine værdier af r tyder på at du har den rigtige type formel

Okay, tak. Ved du hvordan jeg skal tolke graferne og forskrifterne? Som min lærer sagde, så er a i min første forskrift my, men synes, det lyder lidt voldsomt med 858,869 osv. 
Desuden er grafen for del 1 opadgående og den for del 2 nedadgående, men det skyldes jo eksponenternes værdier. Er der andet, jeg kan skrive til det?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Rent umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til at skrive mere. Du bør ikke skrive 858,869. Så nøjagtig kender du ikke tallet. Skriv det som et heltal

Svar #7

Okay, mange tak!

Skriv et svar til: Strengbølger - at finde sammenhæng og dimensionsanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.