Kemi

Hvilket stof har det højeste kogepunkt? (Svær)

14. april 2015 af cecilied34 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen

Jeg skal svare på, hvilket stof der har det højeste kogepunkt, og jeg skal også forklare hvorfor. Jeg har lavet de fleste, men med de her er jeg lidt i tvivl.

3. CH3CH2CH2CH3 eller CH3CH2CH2CH2OH?

7. CH3CHOHCH2CH2OH eller CH3CH2CH2CH2OH?

Og samtidig kan jeg ikke lige se, hvad CH3CHOHCH2CH2OH er for et stof?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2015 af Heptan

Det vil måske hjælpe hvis du bruger sænket skrift.

CH3CHOHCH2CH2OH hedder butan-1,3-diol

Prøv at undersøge hvilket stof der kan lave flest hydrogenbindinger. Jo flere hydrogenbindinger, jo højere kogepunkt.

Svar #2
14. april 2015 af cecilied34 (Slettet)

Hm, butan-1,3-diol har jo 2 OH-grupper, i modsætning til butan-1-ol's ene. Betyder det, at stoffet så kan lave flere hydrogenbindinger? Er det så også mere polært, og er det også en årsag til, at det har et højere kogepunkt?

I forhold til den første, så kan butan-1-ol jo i princippet lave hydrogenbindinger, og det kan butan ikke. Men så blev jeg i tvivl om butan-1-ol kunne lave hydrogenbindinger, fordi der jo er 4 c-atomer til 1 OH-gruppe. Eller er det kun i forhold til blandbarhed?

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april 2015 af Heptan

Hm, butan-1,3-diol har jo 2 OH-grupper, i modsætning til butan-1-ol's ene. Betyder det, at stoffet så kan lave flere hydrogenbindinger? Er det så også mere polært, og er det også en årsag til, at det har et højere kogepunkt?

Korrekt

I forhold til den første, så kan butan-1-ol jo i princippet lave hydrogenbindinger, og det kan butan ikke. Men så blev jeg i tvivl om butan-1-ol kunne lave hydrogenbindinger, fordi der jo er 4 c-atomer til 1 OH-gruppe. Eller er det kun i forhold til blandbarhed?

Hvis der er -OH grupper i et molekyle kan det lave hydrogenbindinger uanset hvad (altså hvis det har en nabo der også kan ;-))

4:1 tommelfingerreglen omhandler polaritet, og du har ret i at -OH grupper gør et molekyle mere polært.

Svar #4
14. april 2015 af cecilied34 (Slettet)

Okay. Tak for din hjælp! Jeg har et meget bedre overblik nu :)

Skriv et svar til: Hvilket stof har det højeste kogepunkt? (Svær)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.