Fysik
Beregning af energi vha. E=mc^2 (haster)
Til en fysikfremlæggelse (i morgen) om lungescintigrafi, har jeg besluttet mig for at beregne energien af den foton, der udsendes ved gamma-henfald af Tc-99. Det er nemlig dette stof, der bl.a. bruges ved lungescintigrafi.
Umiddelbart kan energien beregnes ved Einsteins formel for sammenhængen mellem energi og masse. (E=mc^2)
Min egen antagelse:
Massen m skal forstås som en delta-værdi for massen af et atom (i dette tilfælde Tc-99) før og efter henfaldet. Derfor kan energien E kun beregnes, hvis massen m for Tc-99 EFTER henfaldet gives. (hvilket den ikke gør)
I modsætning til dette, fortalte min fysiklærer, at energien godt kan beregnes ved at finde det atom, som Tc-99 henfaldt fra (hvilket er Molybdæn-99, og bruge dette som udgangspunkt.
Men med Molybdæn-99 som udgangspunkt, beregner man så ikke energien af den elektron, der udsendes, da Molybdæn-99 er beta(minus) radioaktiv.
Enten har jeg misforstået formlen, eller også tager min lærer fejl..
Tak på forhånd
Svar #1
11. maj 2015 af hstreg (Slettet)
Men med Molybdæn-99 som udgangspunkt, beregner man så ikke energien af den elektron, der udsendes, da Molybdæn-99 er beta(minus) radioaktiv.Enten har jeg misforstået formlen, eller også tager min lærer fejl..
"Korrekt", du vil finde den samlet kinetiske energi for den udsendte elektron, anti elektron neutrino og Tc-99 kernen efter henfaldet har fundet sted.

Skriv et svar til: Beregning af energi vha. E=mc^2 (haster)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.