Fysik

En opgave..

22. maj 2015 af Mathnerdsx - Niveau: A-niveau

Jeg er ikke helt sikker på andensidste opgave.. Ved ikke hvordan man beregner hastigheden, da jeg ikke kan finde en formel, som jeg kender nok værdier til.

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Svar #2
22. maj 2015 af Mathnerdsx

Har brug for hjælp til opgave d :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. maj 2015 af hesch (Slettet)

Benyt a) og c). Benyt energibevarelse og beregn vinkelhastighed. Omregn til hastighed.


Svar #4
22. maj 2015 af Mathnerdsx

#3

Benyt a) og c). Benyt energibevarelse og beregn vinkelhastighed. Omregn til hastighed.

Du mener at jeg skal bruge den kinetiske energi? Hvordan finder jeg den kinetiske energi? Den potenielle energi må være 0 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. maj 2015 af peter lind

Den potentielle energi er ikke 0. Du har lagt noget potentiel energi ind i systemet, da du spændte fjederen. Den energi må så være lig med den kinetiske energi,


Svar #6
22. maj 2015 af Mathnerdsx

Hvordan regner jeg den potenielle energi? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. maj 2015 af peter lind

Det er det arbejde du har udført ved at spænde fælden. Arbejde = kraft*vej


Svar #8
22. maj 2015 af Mathnerdsx

Arbejde = kraft * vej, men der er jo tale om en rotations"vej", så skal jeg lave en halvcirkelsomkreds?


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. maj 2015 af peter lind

Det væsentlige er at kraften hele tiden er vinkelret på bøjlens radius og dermed er parallele med bevægelsesretningen. Ja vejen er en halvcirkel


Svar #10
23. maj 2015 af Mathnerdsx

#9

Det væsentlige er at kraften hele tiden er vinkelret på bøjlens radius og dermed er parallele med bevægelsesretningen. Ja vejen er en halvcirkel

Men, E_kin = E_rot + E_trans?


Svar #11
23. maj 2015 af Mathnerdsx

Regner med det er sådan her


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. maj 2015 af peter lind

Pas på med enheder.

Musefælden flytter sig ikke så Etrans = 0  ellers ja


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. maj 2015 af hesch (Slettet)

#11:  Det vil jo være mere "ligetil" at bruge:

Epot = T * θ,  ( T er momentet beregnet i (a), θ er drejningsvinkel = π ).

Ekin = ½ * J * ω2   ( J er inertimomentet beregnet i (c), ω er vinkelhastigheden ).

Beregn nu ω ved: Ekin = Epot.

v = ω * r.   ( r = 4 cm ).


Brugbart svar (0)

Svar #14
23. maj 2015 af hesch (Slettet)

#12:  For god ordens skyld:

Ad:  Musefælden flytter sig ikke

Jo, den gør.


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. maj 2015 af peter lind

#14 Det står der intet om i opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #16
23. maj 2015 af hesch (Slettet)

#15: Nej, det gør der ikke, men det gør den nu alligevel, hvilket er dokumenteret ved de vedhæftede billeder: Det ser ud til at "understellet" har bevæget sig 1 - 2 cm mod højre på fig. 3.2. Denne bevægelsesretning er helt i overensstemmelse med det forventede. Det er Newtons lov om aktion/reaktion, der gør sig gældende. Du flytter fældens massemidtpunkt.

Du må skaffe dig en musefælde og afprøve den med henblik på: Flytter den sig eller ej ved udløsning.

Jeg behøver ikke, for jeg har prøvet ( har musefældekompetencer ).


Brugbart svar (0)

Svar #17
24. maj 2015 af peter lind

Der er intet tegn på nogen bevægelser. Hvis der skal regnes med en translatorisk bevægelse skal det skrives i opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #18
24. maj 2015 af hesch (Slettet)

Har du overhovedet kigget på billederne?  Kan du ikke se, at fælden har flyttet sig?  Se på "mønstre" i parketgulvet. Nu er der jo ikke tale om et bevis, men om et indicie. Men igen: Skaf dig en musefælde, og udløs den stående på et parketgulv:  Flytter den sig?  Skal vi vædde?

Jeg ved snart ikke om alt skal stå i opgaven. Når Mathnerdsx selv kommer ind på en evt. E_trans i #10 og #11 virker det på mig som ganske sund fornuft og en dybere indsigt i problemstillingen. Mathnerdsx skal nok blive til noget når han "bliver stor".  :)

Dybest set kan man med kendskab til træklodsens dimensioner ( kan udmåles på billederne ), massefylde for træ og lidt gnidningskoefficient regne ud hvor meget fælden teoretisk flytter sig, energitab, den korrigerede/korrekte vinkelhastighed for bøjlen ved udløsning, osv.  Der kan tegnes grafer for forskellige hastigheder, accelerationer, og derved synes jeg at opgaven begynder at blive rigtig interessant, ja måske endog morsom og lærerig at arbejde med.

Men det kræver selvfølgelig at man ikke sætter hælene i med et: Det står ikke i opgaven.  Det kommer man ikke langt med i det praktiske arbejdsliv, fx som ingeniør. Her må man løse projekter med henseende til evt. skjulte "trusler", der ikke måtte fremgå af projektbeskrivelsen.

Kan man det, er man dygtig. Ellers er man ikke.

Motto: Man lærer ikke for skolen, men for livet.


Brugbart svar (0)

Svar #19
25. maj 2015 af peter lind

Jamen så så find den translatoriske energi


Brugbart svar (0)

Svar #20
25. maj 2015 af hesch (Slettet)

#19:  For din skyld?  Det troede jeg du selv kunne.  Men hvis ikke:

Opret en ny tråd, for opgaven har et ikke ubetydeligt omfang og fortjener sin egen tråd. ( Der fremkommer grundet denne friktionskoefficient en ulineær acceleration/bevægelse, der kræver en række beregninger ).

Så en ny tråd: Den ville som sagt være interessant, og jeg skal nok "være der":  Et velkomment afbræk fra disse evindelige kasteparabler, el-kedler, opdrift, osv.


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.