Matematik

To funktioner f og g er givet ved forskriften:

23. maj 2015 af jansobieski - Niveau: A-niveau

Hey derude :) 

Hvordan er det nu lige man gør, når man skal finde arealet af 3 funktioner? der er jo også x=1 med i denne opgave ud over f og g

På forhånd tak for hjælp 

Vedhæftet fil: jeiner.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2015 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. maj 2015 af Soeffi

#0 Hvordan er det nu lige man gør, når man skal finde arealet af 3 funktioner? der er jo også x=1 med i denne opgave ud over f og g

Der er kun to funktioner. x = 1 er en lodret linje, der markerer højre grænse for det område, som man skal finde arealet af.


Svar #3
23. maj 2015 af jansobieski

det er klart, de prøver altid at forvirre en med de opgavebekrivelser :D tak for svaret 


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. maj 2015 af mathon

Ingen opgaveforfatter forsøger at forvirre nogen.
Der stilles derimod en konkret beregningsopgave, som kræver faglig viden.
Er den faglige viden ikke tilstrækkelig, opstår der måske individuel forvirring.


     a)
                   A_M=\int_{0}^{1}\left ( g(x)-f(x) \right )\textup{d}x      da g(x)\geq f(x) i intervallet \left [ 0;1 \right ]
 


Brugbart svar (1)

Svar #5
24. maj 2015 af mathon

     b)

              Løs
                         \int_{0}^{1}\left ( g(x)-f(x) \right )\textup{d}x=0{,}4        med hensyn til a.


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. maj 2015 af Soeffi

Graf for opgave 14a.

Blå linje: y=x+1, rød linje: y=1,5x og orange linje: x=1 (egentlig y=1000-1000x). Området M ligger mellem den røde og den blå kurve og til venstre for den orange. På øjemål ses det, at arealet er ca. en kvart.

Mere præcist skal man integrere x+1-1,5x fra 0 til 1, hvilket giver 0,267.

(Grafen er for nemheds skyld lavet ved hjælp af Googles søgefunktion. Man søger simpelthen på "x+1,(1.5)^x,1000-1000x").

Vedhæftet fil:grafop14.png

Svar #7
26. maj 2015 af jansobieski

Tak for det derude, det var en mangel på faglig viden fra min side af, at jeg blev nødt til at stille spørgsmålet. Dog kan jeg nu stolt sige, at jeg er bedre klædt på til skoleårets højdepunkt, også kendt som de flittige elevers fest, nemlig den skriftlige matematik studentereksamen 2015 :) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. maj 2015 af Soeffi

#7 Dog kan jeg nu stolt sige, at jeg er bedre klædt på til skoleårets højdepunkt, også kendt som de flittige elevers fest, nemlig den skriftlige matematik studentereksamen 2015 :) 

Lige et spørgsmål: må I bruge  CAS til studentereksamen?


Skriv et svar til: To funktioner f og g er givet ved forskriften:

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.